sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

33 האם המיומנויות שצוינו כמתפתחות באמצעות הכתיבה בכתב יד אינן מתפתחות בערוצים אחרים גם כן ? האם ילד שילמד רק הקלדה יהיה חסר במיומנויות הקוגניטיביות שהכתיבה בכתב יד מסייעת בפיתוחן, כלומר האם לא קיימים ערוצים משלימים לפיתוח המיומנויות הללו ? האם עדיף להשקיע את הזמן המוקדש ללימוד כתיבה בכתב יד להיבטים אחרים ? ב . סוגיות בהטמעת תוכניות כתיבה והקלדה בסביבות לימוד ישראליות באופן מכוון דוחות מת"ת אינם עוסקים במקרה הישראלי . זאת מתוך כוונה להרחיב את זווית הראייה, לסקור את הדיווחים על הנעשה בעולם בספרות המחקר, ומתוך כך לרכז תובנות, מחשבות ומידע רלוונטי לעולם החינוך בישראל . ההערות והתובנות שיובאו בחלק זה עוסקות במידת הרלוונטיות של הדוח למקרה הישראלי . הגישה הישראלית להוראת הכתיבה בכתב יד : כדי ללמוד על הוראת הכתיבה בישראל יש 17 המדריך מביא את התפיסה המובילה לעיין במדריך למורה למבדק הכתיבה של כיתות ב . כיום בתחום הוראת הכתיבה . מהמדריך אפשר ללמוד כי בחינת הכתיבה אינה מתמקדת רק בתהליך אלא גם באיכות התוצר וברמתו . דרכי העברת מבחנים סטנדרטיים בישראל : העברת מבחנים סטנדרטיים דרך המחשב מוצגת בדוח כסיבה ללימוד הקלדה . בהקשר זה חשוב לציין כי בישראל רק המבחן הבין- לאומי PIRLS המתקיים אחת לחמש שנים בכיתות ד נעשה במחשב . כל יתר המבחנים הסטנדרטיים הם מבחני נייר ועיפרון . קריאה בעברית והגיל המתאים ללימוד הקלדה : מהספרות שסוקר הדוח עולה כי מומלץ ללמד הקלדה בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי, משמע מכיתה ד ומעלה . בישראל הדבר מקבל דגש, כיוון שילדים לומדים לקרוא טקסט מנוקד, ועד שנרכשת מיומנות הקריאה ללא ניקוד, לא כדאי ללמד הקלדה . רכישת אנגלית כשפה שנייה בישראל במקביל ללימוד הקלדה : באופן רשמי אין משרד החינוך מקצה שעות הוראה ללימודי אנגלית לפני כיתה ד . עם זאת, בבתי ספר רבים הוראת האנגלית, ובכללה הוראת הכתיבה באנגלית, מתחילה בכיתות נמוכות יותר . נוסף על כך, יש 18 מכאן עולות כמה נקודות שיש הטרוגניות רבה ברכישת האנגלית בבתי הספר היסודיים . לקחתן בחשבון : חשיבות הוראת הכתיבה בכתב יד ברכישת השפה השנייה : כשם שיש יתרון להקניית כתיבה בכתב יד ללימוד עברית, יש יתרון להקניית כתיבה ביד בעת לימוד אנגלית כשפה שנייה . לכך יש לצרף את ההבדל שבין עברית לאנגלית – האחת נכתבת מימין לשמאל והשנייה משמאל לימין . לימוד השפה השנייה דרך הקלדה אינו ממחיש דיו את ההבדל הכיווני ( ומכך גם המוטורי ) של כל אחת מן השפות . 17 משרד החינוך : ראמ"ה, המינהל הפדגוגי והמזכירות הפדגוגית ( 2019 ) . מבדק בכתיבה לכיתה ב׳ לממלכתי ולממלכתי דתי – מדריך למורה . 18 וייסבלאי, א' ( 2017 ) . לימודי אנגלית בגיל הרך ובכיתות הנמוכות של בית - הספר היסודי . ירושלים : הכנסת – מרכז המחקר והמידע .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help