sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

24 הבדלים תרבותיים ושפתיים – כמו כל המחקרים על מיומנויות שפה, יש לקחת בחשבון את ההשפעה התרבותית והשפתית על רכישת המיומנות הנחקרת . עברית למשל, שונה משפות לטיניות בכך שהיא נכתבת מימין לשמאל ואינה כוללת כתב מחובר . בשפות שבהן 15 כמו ערבית, שפת הכתב שונה מן השפה הדבורה וכמובן שגם לכך מופיעה דיגלוסיה, יש משמעות ברכישת כתיבה . לכך יש להוסיף את העובדה כי יש שפות אשר להן סידור המקשים במקלדת הסטנדרטית ( QWERTY ) מיטבי יותר, ולעומתן שפות אחרות ( כמו עברית וערבית ) שהסידור אינו בהכרח מיטבי עבורן . לאלו יש להוסיף הבדלים תרבותיים בגיל החשיפה לכתיבה הראשונית ובגיל לימוד הכתיבה, המשפיעים על הדגש הניתן בבתי הספר להוראת הכתיבה בכתב יד וההקלדה . הטיה אפשרית של מניעים כלכליים ומסחריים – תחום התוכניות ללימוד הקלדה בבתי 16 בבחינת תוכניות ללימוד הקלדה ובקריאה הספר הפך עם השנים לשוק נרחב ותחרותי . מושכלת של מחקרים מלווים על תוכניות אלו יש לקחת בחשבון כי חלק מן המחקרים ממומנים על ידי התוכנית וכי חלקן אף נחקרות על ידי הצוות אשר פיתח אותן . לסיכום, מספרות המחקר שנסקרה לצורך דוח זה עולה כי הכתיבה בכתב יד וההקלדה הן שתי מיומנויות חיים בסיסיות שיש לשאוף לפתחן ולשכללן במשך שנות הלימוד . הכתיבה בכתב יד מבססת התפתחות מוטורית ומוחית ויש לה קשר ישר למיומנויות לימוד נוספות, וגם לרכיבים רגשיים . ההקלדה היא מיומנות כתיבה חשובה אשר מכינה את התלמידות והתלמידים לעתיד ומאפשרת לכתוב ביעילות ובמהירות . ההקלדה אינה תחליף לכתיבה בכתב יד, אלא פעולה מקבילה לה, ולכן צריכה להירכש בהדרגתיות לאחר התבססות הכתיבה בכתב יד והקריאה, בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי ( ד - ו ) . הדבר נכון לכלל התלמידות והתלמידים, גם לאלו הסובלים מקשיי כתיבה . מאחר שתהליכי טרום-כתיבה חלים כבר בגיל הרך, חשוב לחשוף ילדות וילדים לכלי כתיבה שונים, לאמן בפעילויות המערבות מוטוריקה עדינה ולאבחן קשיים בכתיבה בכתב יד מוקדם ככל האפשר . האבחון צריך להיעשות בצורה מקצועית, כדי לסייע לצוותי ההוראה להתאים את דרישות הכתיבה בכתב יד ולשקול שילוב של הקלדה בשלב מוקדם . בכל מקרה, גם אם מדובר בתלמידות ובתלמידים עם קשיי כתיבה וגם אם לא, הוראת ההקלדה צריכה להיעשות בצורה שיטתית, בדגש על לימוד הקלדה עיוורת . לשם כך צריכה מערכת החינוך לספק את התנאים הנדרשים ללימוד הקלדה, ולבסס את הלימודים על תפיסה פדגוגית מושכלת . 15 Diglossia – דו-לשונות הנובעת מפער גדול בין השפה הדבורה לכתובה . 16 תודה שלוחה לשרון אוגוסט-דלפן, אשר הסבה את תשומת ליבנו לסוגיה חשובה זו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help