sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

27 שנית, מאפיינים גופניים שניתן לשפרם באמצעות אימון, כגון גמישות או כוח, משתנים בין גילים שונים, בין בני מין שונה ובין תלמידים עם צרכים מיוחדים לתלמידים שאינם כאלו . הערכה הוגנת תהיה כזו שמבחינה בין היכולות הללו, מתוך הנחה שניתן להניח ממוצע של גיל ושל מין למשל, ובמקביל להשתמש בסולמות שונים לתלמידים שלהם מאפייני רקע שונים ( או ב"פקטור" ) . לעמדה כזו לא הייתה כל התייחסות בארבעת המחוונים הראשונים שנסקרו בפרק השלישי, דבר הפוגע לכאורה בתוקף שלהם . נוסף על כך המחוונים הנסקרים בדוח זה אינם מתייחסים באופן גלוי להבדלי אישיות ותפיסה המצופים מבני גיל שונה ובני מין שונה . בסווינדון ערכו מפגש היכרות, הנתפס כמסייע להפחית חרדה בקרב בנים, אולם לא הייתה התייחסות להבדלים הצפויים בהתנהגותם, בניסיון שלהם וביכולות שלהם בזמן האיתור . שלישית, בהקשר הפסיכולוגי, מבחני אישיות יכולים להצביע על מאפייני אישיות המנבאים הצלחה, כגון הנעה עצמית, תשוקה לתחום ויכולת התמדה . פרט למחוון MAiD , כל המחוונים שנבדקו התייחסו לכך . אולם מדובר במאפיינים כלליים שאין להם קשר למחול באופן ייחודי . כמו כן נראה שניתן להשפיע על ממדים אלו – למשל להעלות ביטחון באמצעות חיזוקים חיוביים . יתרה מזה, שאלות בדבר תשוקה למחול רלוונטיות רק למי שכבר התנסו בתחום, ולכן לא ניתן לאתר באמצעותם את מי שאין לו כל היכרות עם מחול . לפיכך מתאים יותר לבחון את היחס למחול בתהליך איתור רב-שלבי . רביעית , בעקבות החולשות שנמנו לעיל של מאפיינים גופניים ומאפייני אישיות כמאתרים ברוכי כישרון במחול, ייתכן שהמדדים המתאימים ביותר לאיתור הם אלו הנוגעים ל"אינטליגנציה" במחול . מביניהם מנינו את מדד היצירתיות כמאפיין חשוב מאוד של ברוכי כישרון . המחוונים שנסקרו אכן מתייחסים ליצירתיות כמדד מרכזי . אף על פי כן לא קיימת הסכמה כיצד למדוד יצירתיות בכלל ויצירתיות במחול בפרט . זאת, בין השאר, כיוון שיצירתיות נחשבת מדד סובייקטיבי במיוחד התלוי בעמדות הבוחנים, בניסיונם ובסגנון המחול שבו התמקצעו . בהקשר זה, הניסיון של D / TAP לפרק יצירתיות לגורמים מדידים מרתק, כיוון שזה החלק היחיד שבו המחוון של תוכנית זו נעשה עמום . ההצעה של בית הספר למחול סווינדון להגדיר את היצירתיות כיישום של דמיון במחול אלגנטית יותר, אולם חסרים בה ממדים אחרים של יצירתיות והיא תלויה מאוד ביכולות ביטוי גופני . הצעה נוספת – הצעתה של שרלוק – בוחנת היבטים של יצירתיות התלויים בניסיון, והם אינם מתאימים לאיתור של ברוכי כישרון חסרי ניסיון קודם במחול . המדדים המצודדים ביותר אפוא הם אלו הנוגעים ל"אינטליגנציה" במחול שניתן לפתחה, כגון זיכרון לתנועות, הבנה מה נחשב אסתטי בתחום ובסגנון מסוים ויכולת הבעה גופנית . רוב המחוונים שנסקרו מעניקים משקל רב למדדים אלו . לפי D / TAP מדדים אלו הם אף המפתח לאיתור שוויוני, ללא התייחסות להישגים לימודיים ולניסיון קודם . כמו כן יש להזכיר את איתור ברוכי הכישרון במחול מקרב מועמדים בעלי צרכים מיוחדים . איתור כישרון באוכלוסייה מגוונת זו זונח מראש תפיסות שמרניות של גוף וגופניות לטובת תפיסות מכילות ( 2018 Aujla & Needham - Beck, ) ; אולם באופן מפתיע המחוונים המוצעים לאוכלוסייה זו זהים כמעט למחוונים הנבנים בעבור האוכלוסייה הכללית ( Aujla Redding, 2014 & ) . גם כאן יש להצביע כמובן על ציפיות שונות של בוחנים לגבי כישורים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help