sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

16 מדדים : ( 1 ) הבנה של עבודת הריקוד, ( 2 ) הדגמה של פרשנות בריקוד, ( 3 ) הדגמה של תנועות ניסיוניות ( exploratory movement ) ו - ( 4 ) רפלקסיה של הרקדנים . מדדים אלו אינם משמשים לאיתור מועמדים, אלא לציינון של רקדנים מקצועיים . זיכרון לתנועות ( physical or muscular memory, ability to imitate, observation and recall ) : יכולת בסיסית, המאפיינת רקדנים, לקודד תנועות ולחזור עליהן בעל פה לאחר זמן . יכולת זו תלויה בניסיון ובאימון, והביטוי הגופני שלה תלוי בכשרים גופניים, שאף הם ניתנים לאימון וכן בתחושת מרחב ויכולת הבעה גופנית ( ראו להלן ) ( 2015 Chua, ) . מוזיקליות : כוללת חוש קצב, מלודיה, הרמוניה וטון מוזיקלי . בהקשר של מחול הכוונה ליכולת של רקדנים להתאים את התנועה לרכיבים השונים של המוזיקה, למשל לנוע בקצב נכון ולהניע את הגוף בהתאם לטון של המוזיקה ( 2000 Côté - Laurence, ) . תחושת מרחב ( spatial awareness ) : יכולת לנוע במרחב בהרמוניה עם אחרים ולשמור על מסלול ועל תפקיד . זוהי יכולת המוזכרת יותר בהקשר למועמדים צעירים או מועמדים עם מוגבלות, אולם היא רצויה בקרב כל הרקדנים, בעיקר בהופעות ובסגנונות מחול שבהם מובנית אינטראקציה רבה עם רקדנים אחרים ( למשל במחול עממי ובמחול זוגות ) ( 2018 Aujla & Needham - Beck, ) . הבנה אסתטית : לסגנונות מחול שונים מאפיינים אסתטיים שונים . למשל בבלט יש דגש על חינניות, ואילו במחול מודרני ובהיפ הופ יש עניין בהחצנת כוח גופני . מרקדנים מקצועיים מצופה ניתוח של ז'אנרים שונים ויכולת לפעול בהם בהתאם לכללים האסתטיים הנהוגים בהם . מהירות תפיסה בהקשר זה תיחשב יתרון, אולם אין ספק שידע קודם והתנסות קודמת הם חיוניים להבנה אסתטית כזו . יכולת הבעה גופנית ( expressive ability ) : יכולת לבטא באמצעות תנועות ומחוות תפיסות, תחושות ורגשות ולהעבירן לצופים . היא נבנית על שילוב של יכולת טכנית ושל הבנה פסיכולוגית ומאפיינת רקדנים מקצועיים . לכן ניסיון, אימונים ובגרות מנטלית תורמים כולם ליכולת זו . עמידה מול קהל ( performing ) : מחול הוא אומנות במה, ורקדנים מקצועיים מצופים להופיע ולראות בהופעה את פסגת התקדמותם המקצועית . לכן נדרש מהם להיות מסוגלים לעמוד מול קהל ולבצע למרות תנאי הלחץ במצב זה ( 2015 Chua, ) . למרות הפירוט הרב שננקט בפרק זה, הוא רחוק מלמצות את המדדים הנבחנים בזמן איתור מועמדים ומיונם . הדבר נובע בראש ובראשונה מהיעדר תפיסה אחידה של מהות הכישרון שברוכי הכישרון במחול ניחנים בו . שנית, אין הסכמה בין חוקרים ובין רקדנים מקצועיים באשר לשאלה אילו מאפיינים עומדים בפני עצמם ואילו הם תולדה של מאפיינים אחרים או נכללים בהם . שלישית, בקרב רקדנים ומורים למחול קיימת תפיסה שיש כישורים שאינם ניתנים לפירוק ואפילו לא לשיום ( naming ) . מאפיינים אלו נכנסים תחת המושג העמום "אינטואיציה" ( je ne sais quoi ) של הבוחן או "נוכחות" ( presence ) של המועמד ( 2006 , . Schmidt et al ) . בפרק הבא נציג דוגמאות למבחני איתור שבהם מחפשים את הכישורים והמאפיינים שנסקרו לעיל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help