sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 שפה מחוץ למקומה ׀ יונתן מנדל ארצות ערב, לבין הדור השני של קבוצה זו ; ובין הדור השני לדור השלישי . או אז עלתה בבירור תמונת היכחדותה של הערבית בקרב היהודים-הערבים בישראל : בקרב בני הדור הראשון ( רובם ילידי שנות העשרים, השלושים והארבעים של המאה העשרים ) , % 41 עדיין מדברים ערבית בבית, בקרב בני הדור השני ( ילידי שנות החמישים והשישים ) נתון זה צנח ל- % 5 . ,13 ובקרב בני הדור השלישי הוא צנח עוד והגיע ל- % 4 . 2 . גם ברמת הידע הכללי בשפה הערבית נמצאה הידרדרות בהשוואה בין הדורות : בקרב בני הדור הראשון של היהודים-הערבים כ- % 26 העידו על עצמם שהם בקיאים בערבית, בקרב בני הדור השני % 14 העידו על כך, ובקרב בני הדור השלישי שיעור המעידים על עצמם שהם בקיאים בערבית צנח ל- % 1 בלבד . מחיקת הערבית צריכה לדעתי להדהד יותר ולהדאיג הרבה יותר ממחיקת שפות אחרות — גרמנית, רוסית, רומנית, או אפילו יידיש ולדינו — שהתרחשה בשנותיה הראשונות של המדינה . הערבית היא שפה שמית המדוברת באזורים נרחבים בעולם, והיא השפה החיה הקרובה ביותר לעברית . הערבית הייתה ועודנה שפת האזור ; יתר על כן, זוהי שפת האם של הערבים-הפלסטינים, החיים לצד היהודים בארץ, ויש לה מעמד פורמלי — מעמד של שפה רשמית משנת 1922 ועד יולי ,2018 ערב חקיקת חוק הלאום, ו"מעמד מיוחד" לאחר החקיקה . זאת ועוד, להיעלמות הכישורים בשפה הערבית בקרב היהודים בארץ בכלל, ובקרב היהודים המזרחים בפרט, יש השלכות ארוכות טווח על הסכסוך הישראלי - ערבי, על המתח שבין יהודים לערבים בארץ, על היחסים בתוך החברה היהודית, וגם על ההקשרים שבתוכם פועלת השפה הערבית עצמה : הערבית הפכה משפה שקשורה לחיי הקהילות היהודיות וליחסיהן עם שכניהן — בארצות ערב ובארץ — לשפה נחותה ולא דבורה המשויכת לאחר . נתונים נוספים שעלו מהסקר הצביעו על יחס מורכב, לעיתים דיסוננטי, אל השפה הערבית . כך לדוגמה, כשנשאלו הנסקרים על עמדותיהם כלפי השפה הערבית, חלק נכבד מהם ( % 8 . 55 ) הסכים שידיעת הערבית חשובה להשתלבות ישראל במזרח התיכון ; חלק נכבד אף יותר ( % 8 . 57 ) גרס שהערבית חשובה לחיים בישראל ; וחלק לא מבוטל ( % 38 ) אף טען שיש ללמד ערבית כבר מכיתה א' . אך רובם הגדול של המשיבים שהכירו בערך לימוד הערבית ( % 4 . 65 ) טענו כי הערבית חשובה מסיבות ביטחוניות, בבחינת "דע את האויב" . כאשר הנתונים פולחו לפי מוצא אתני, עלה ממצא מטריד לא פחות : נמצא כי יהודים מזרחים החזיקו בעקביות בדעות שליליות יותר כלפי הערבית . לדוגמה, % 58 מהיהודים שאינם מזרחים האמינו כי הערבית צריכה להיות שפה רשמית בישראל, לעומת % 49 מהיהודים המזרחים ; כמו כן, % 29 מהיהודים שאינם מזרחים גרסו כי "אזרחי מדינת ישראל צריכים לדבר רק עברית", לעומת % 39 מהיהודים המזרחים ; ובעוד ש- % 8 . 59 מהיהודים שאינם מזרחים טענו כי יש לדעת ערבית בבחינת "דע את האויב", % 2 . 74 מהיהודים המזרחים טענו כך, אף שהשפה הערבית היא שפת המורשת והחיים של אבותיהם ואימותיהם . נקודת המבט הסוציולוגית והביקורתית מציעה שההתכחשות לערבית נכפתה על היהודים יוצאי מדינות ערב . המדינה נקטה הבחנה ברורה בין "יהודים" ובין "ערבים"

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help