sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 1 בחברות העברת קולע — מחברת ומחזקת את הקשר בין הדוּר החדש לדוּר שלפניו . המסורתיות, העברת המלאכה מדוֹר לדוֹר חיזקה את הקשר ואת המרקם החברתי . אובדן מסורות הייצור הידניות קשור גם בהתרופפות המבנים החברתיים, ובניתוק של בני ובנות הדור הצעיר מאורח החיים ומן המורשת של אלו שלפניהם . לעומת כל זאת, קליעת סלים כתחביב, כדרך מהנה לבילוי זמן וליצירה אומנותית, נעשית מוכרת ונפוצה יותר בשנים האחרונות בארץ, כמו גם ברחבי העולם . זהו חלק ממגמה של חיפוש מחודש אחרי קִרבה לטבע ולאורח חיים פשוט והרמוני יותר . אלא שהיום מרבית הקליעה בארץ איננה נשענת ישירות על המסורות המקומיות שהיו כאן — לא על הקליעה המסורתית הפלסטינית, וגם לא על מסורות הקליעה 2 של עדות ישראל . מרבית הקליעה העכשווית במדינת ישראל נעשית בסנסני תמר כחומר הגלם העיקרי . חומר זה לא שימש בארץ בקליעה המסורתית, ובאופן מוזר, פרט לדוגמאות בודדות, אין לנו עדויות על כך ששימש לקליעה גם בעת העתיקה . גם בתרבויות השכנות, כולל בארצות בהן רווחת מאוד הקליעה בעלעלי תמר, לא ידוע על שימוש מסורתי בסנסנים לקליעת סלים . הסנסנים כבשו את זירת הקליעה המקומית בשלושים השנים האחרונות בעיקר בשל קלות האיסוף שלהם ונוחות הקליעה בהם . לעומתם הזית ואלת המסטיק, שהיו החומרים העיקריים בקליעה המסורתית באותה שיטה, נדחקו למעמד של "תוספות צבע קישוטיות" . העיצוב של סלים רבים הנקלעים היום איננו מסורתי, ולא נועד לשימוש מסוים ( בשונה מן הסלים המסורתיים ) , אלא נותן ביטוי לחופש היצירה האישי של הקולע או הקולעת, ומושפע מסגנונות קליעה רבים, שמקור חלקם בארצות רחוקות . אפשר להגיד, שבשנים האחרונות נוצר בארץ סגנון קליעה חדש ומקורי, המשלב שיטות קליעה ממקומות שונים בעולם עם חומרים מגוונים — מסורתיים וגם חדשים . כקולעת וכמורה לקליעה, אשר שייכת לאותה מגמה, אני חשה כאב נוכח הניתוק הזה בין המסורות של הארץ לבין הקליעה המתחדשת בה . ההיכרות עם שורשיה המקומיים של המלאכה חסרה לי . הכאב על אובדן הידע השורשי ועל הנתק בין הדורות, ובין האוכלוסיות השונות החיות באותו מרחב, הוא שהביא אותי לחיפוש ולמחקר בו עוסק ספר זה . כבת הארץ, הקשורה אליה בקשר עמוק, יש לי משיכה להכיר ולדעת את תרבותם של הערבים, הקשורים לאותה ארץ, ואשר מסורותיהם החומריות באות מאדמתה . כך הוא גם ענייני במשנה ובתלמוד, המתארים את 1 המילה דוּר משמעה מעגל, ובקליעה — סיבוב אחד הקלוע בסל או במגש . כל מעשה קליעה, במיוחד בשיטת הליפוף, הוא בעצם חיבור בין דוּרים . אך בקליעה המסורתית יש גם חיבור בין דורות, שכן הידע עובר מאב לבן ומאם לבת וחוזר חלילה . בשם הספר טמונות שתי המשמעויות, וניתן לקרוא אותו גם "קליעה מדוּר לדוּר" וגם "קליעה מדוֹר לדוֹר" . 2 הסנסנים הם השרביטים הארוכים עליהם גדלים התמרים . הסנסנים עצמם מחוברים למכבד, המכונה גם "ידה" .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help