sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא | 9 בספר חמישה שערים : השער הראשון – על למידה משמעותית והוראה משמעותית בשער זה כלולים פרקים העוסקים בהיבטים גנריים של למידה משמעותית והוראה משמעותית . בפרק הראשון – ״מהי המשמעות של למידה משמעותית ? האם הוראה פרונטלית יכולה להיות משמעותית ? ״ – נדונה משמעות המושג למידה משמעותית לפי אתר משרד החינוך ולפי התאוריה של הפסיכולוג החינוכי דיוויד אוזובל ומוצגות השלכותיו הדידקטיות . בפרק השני – ״׳מטרת השיעור היא שהתלמיד יִלְמַד ולא שהמורה יְלַמֵד' – על הקונסטרוקטיביזם והשלכותיו על הלמידה וההוראה״ – מזוהה המושג למידה משמעותית עם המושג למידה קונסטרוקטיביסטית . פרק זה עוסק בקונסטרוקטיביזם כתאוריית למידה ובהשלכותיו על הלמידה ועל ההוראה . הפרק השלישי – ״פרדיגמת בוני הכלים ( the toolmakers paradigm ) לעומת מטפורת הצינור ( the conduit metaphor ) ״ – הוא עיבוד מאמרו של הבלשן מיכאל רדי ( 1979 Reddy, ) . מאמר זה מנהיר את ההבדל בין התפיסה המסורתית של תהליך התקשורת בין בני אדם לבין התפיסה הקונסטרוקטיביסטית של תהליך זה באמצעות מטפורה מקורית ומעניינת . מאמר זה רלוונטי מאוד לבחינת הלמידה המשמעותית וההוראה המשמעותית, שכן תהליך ההוראה הוא ביסודו תהליך של תקשורת בין בני אדם . בסוף הפרק מוצג יישומה של פרדיגמת בוני הכלים ללמידה ולהוראה של מושגים . השער השני – היבטים לשוניים ופסיכולוגיים המהווים אתגר להוראה המשמעותית בפרק הרביעי – ״על מילים ומונחים בשפת היומיום ובשפה הדיסציפלינרית״ – מוצגים כמה הבדלים בין השפות המקצועיות ( הדיסציפלינריות ) לבין שפת היומיום וכן הקושי הנובע מכך שלעיתים משמעותם המקצועית ( הדיסציפלינרית ) של מונחים שונה ממשמעותם היומיומית . נושא זה קריטי ללמידה משמעותית ולהוראה משמעותית, שכן אם המורה מדבר בשפה דיסציפלינרית והתלמידים שומעים אותו באוזניים יומיומיות – הרי הדבר עלול להיות מקור לתפיסות שגויות ומכשול ללמידה משמעותית של הנושא הנלמד . בפרק זה מוצע כיצד להתמודד עם קושי זה בהוראת הדיסציפלינות במערכת החינוך . הפרק החמישי – ״חיבורו של דני, או : האם צריך לדבר בשפת ה - SC ? ״ – מתאר בדרך היתולית ומוגזמת מה קורה כאשר מתעקשים להשתמש באופן גורף בשפה המדעית בהקשרים יומיומיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help