sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 גבוהים מאוד, הרי על פי תנאי הקבלה הרשמיים היא יכולה להתקבל למרבית המוסדות ללימודי הוראה ללא כל בעיה . שני הסיפורים ממחישים את הצורך בשילוב של מדדים קוגניטיביים ושל מדדים אישיותיים בבחירת המועמדים ללימודי הוראה . במקרה של טלי, המדדים האישיותיים יכולים לפצות על נתונים קוגניטיביים מעט נמוכים ; במקרה של אסנת, אף שציוניה האקדמיים גבוהים, המדדים האישיותיים עלולים להצביע על חוסר התאמתה למקצוע ההוראה . בדוח ועדת דברת ניתן ביטוי למרכזיות של אישיות המורים בתהליך החינוכי על היבטיו – הן בהיבט של הקניית ידע בתחומי הדעת השונים הן בהיבט של חינוך ערכי - חברתי . כך נכתב בו : המורים והגננות הם העומדים בחזית העשייה החינוכית, והם אלה שבאחריותם ביצוע מרב המשימות החינוכיות . התלהבותם והמוטיבציה שלהם להצליח בעבודתם, כמו גם מחויבותם לחינוכם הערכי והחברתי של התלמידים ולקידום הישגיהם הלימודיים, הן תנאי הכרחי להצלחת מערכת החינוך . ( דוח דוברת, ,2005 עמ׳ 123 ) דברים אלה ואחרים על תכונותיו של "המורה הטוב" מלמדים שאין די בכך שלמורה יהיה ידע בתחומי דעת שונים ; נדרשות לו גם תכונות אישיות שיאפשרו לו ללמד ולחנך . משרד החינוך אימץ לאחרונה תפיסה זו והחליט לבנות מסגרת שתאפשר להוסיף למיון ללימודי הוראה רכיב של התאמה מקצועית - אישית . מהם המדדים הכלולים ברכיב זה של אבחון מקצועי - אישי של המועמד ללימודי הוראה ? המדדים ברכיב החדש הם התכונות המקצועיות והאישיות שיסייעו למועמד להוראה ללמד ולחנך בצורה המיטבית : נטיות, התנהגות, ערכים, מוטיבציות, ציפיות ויכולות בין - אישיות . נמדדים מאפיינים ספציפיים, ובהם רגישות לתלמיד ויכולת הבחנה בצרכיו, יכולת הכלה ואמפתיה, אהבת אדם, תחושת שליחות, סובלנות לשונה, תקשורת בין - אישית, יכולת עבודה בצוות, יצירתיות, ויסות רגשי ויכולת עמידה בלחצים . מה אינו כלול באבחון ההתאמה המקצועי - אישי של המועמדים ? האבחון אינו בודק כישורים קוגניטיביים והישגים אקדמיים . אלה מקבלים ביטוי בציוני תעודת הבגרות או בציון המבחן הפסיכומטרי, והם כבר נמסרו למכללות ולאוניברסיטאות כחלק מתהליך הקבלה ללימודים . האבחון המקצועי - אישי יכול להוסיף "נקודות זכות" למועמדים שחסר להם מספר לא רב של נקודות כדי לעבור את סף הציונים במבחנים האקדמיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help