sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 ועוד — הינה תבנית דומיננטית בשירת אבידן, בכל תקופותיה . היא מצויה בשירתו במידה רבה של היקף ואינטנסיביות וּמקיימת זיקות עם כל רובדי הטקסט . לעתים קרובות, הפרודיה היא המסגרת המארגנת של השיר הבודד, של מחזור השירים והספר כולו . כמו כן, ישנן פרודיות נקודתיות במסגרת הבית או השורה . תכונות הפרודיה — החיקוי ( האינטרטקסטואליות ) , הווכחנות שלה וסוגי 2 שהיא מעוררת — הן הן תכונותיה של שירת אבידן כולה . תכונות אלו הצחוק אחראיות, כמדומה, על קשיי הקליטה המקיפים יותר ששירה זאת יוצרת . במקום שהאינטרטקסטואליות והאנליטיות היצירתית של הפרודיה בניתוח המקור יעניקו ממד אינטלקטואלי מתוחכם ויוקרתי ליצירה, היא נתפשת כחקיינית וטפילית, כי היא תלויה ביצירה אחרת ( אלכס פרמינג'ר [ Alex Preminger ] 1993 ) . ועוד, הפרודיה, בהיותה אינטרטקסטואלית, מקשה על הקריאה, כי מחד גיסא, היא מסבה את תשומת הלב אל השיריות המיוחדת שלה עצמה ומאידך גיסא, דורשת קריאה מיומנת באמצעות הכרת המקור . לכן הקורא המחפש מסרים אישיים ואוניברסליים יכול למצוא אותם בשירת בני דורו של אבידן, כגון אלו שצוינו לעיל, אולם מתקשה למצוא אותם בשירתו . במקום אלה הוא מוצא הרבה ויכוחים שיריים ולשוניים פנימיים, משחקי לשון, ביקורת לשון וכדומה . לשוניות זו מקשה על קליטת הקורא את שירת אבידן . לאור זאת עבור חלק מקוראיה השמרניים של שירת אבידן התחושה היא שאבידן הוא "משורר למשוררים" . קושי נוסף שהפרודיה אחראית לו, נעוץ באופייה המהתל . השיר האבידני הפרודי מציג את עצמו כמוצר בן חלוף, כמופע בידור קומי, מה שמציב אותו אצל הקוראים ובביקורת המקובלת בעמדת נחיתות, היות והקומי נחשב פחות מן הטרגי או הרציני . הביקורת מחפשת בשיר אובייקט אסתטי בעל ערך קיים ואילו אצל אבידן היא נתקלת בהיתול . לכן העמדה הקומית-פרודית של אבידן 3 ועוד, ההומור הותקפה על ידי הביקורת יותר מכל תכונה אחרת בשירתו . 2 הפרודיה איננה בהכרח טקסט המעורר צחוק, אולם חיבור זה מתייחס לפרודיה ההומוריסטית . 3 לאמביוולנטיות ולדחייה של הביקורת את העמדה הליצנית של אבידן ראו : שלמה גרודזנסקי 1958 ; דן צלקה 1962 ; שלום קרמר ,1976 עמ' 287 ; אב-קלמן בלט 1985 ; מרדכי גלדמן ,1985 1988 ; אילן שיינפלד 1985 ; אריאל הירשפלד 1987 ; אורציון ברתנא ,1987 1988 ; עמוס לויטן 1988 ; רן יגיל 1999 ; והרשימה עוד ארוכה . לדוגמה, גלדמן מכנה את אבידן, לץ המילים, התמלילן הלולייני ש"מגחיך כל מצוקה והוא נקי מרגש מעכב — הוא תנועה טהורה, פאלוס- מכרכר או זין-מתהולל, כוח יוצר הנע אלים ומהופנט כטיל רב שלדי במרחב אין סופי . הלץ של קלפי הטארוט, המייצג שלב רוחני גבוה מאוד, הוא עיוור וחופשי וסימנו אפס . האפס המסמן אותו מציין את חופש התנועה שלו, אך גם את התהום המצוירת באופן מסורתי, לרגליו . וכך גם ההרסנות הדיאלקטית של אבידן כנגד הסדר האסתטי והאתי, מולידה איזו תהום נוראה של היעדר משמעות והיעדר צורה ותבנית . הלץ מצביע אל חוכמה עליונה ואל הפוטנציאל האנושי האין סופי ממש כשם שהוא מורה על הכאוס" ( גלדמן 1988 ) . אפילו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help