sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבוא 10 עם המצב הלימינלי, עם היפוך הקטגוריות ועם החריגה : הנמוך הופך לגבוה, הטמא הופך לקדוש והאסור הופך למותר . דרך היפוכן וקריסתן של הקטגוריות, אשר בימים כתיקונם מובחנות זו מזו בחדות, הטקס מייצר את התנאים לשינוי ולמעבר . הטקס הוא מעין הכנה למפגש של הקהילה עם הקדושה ולכן על השאיפות הארציות לסגת והסדר החברתי הקבוע נידון לשכחה . הטקס - כלומר 1 המצב הלימינלי או הקרנבל - הוא היפוך של הסדר המשמש לעיגון הסדר הקיים, ולכן יש לו אפיונים של מצב חירום, של חריג המעגן את החוק בעצם הוצאתו מהכלל ( שמיט 2005 ) . לא מקרי הוא אפוא שהתהליך הטקסי כולל לעיתים קרובות מעשי הקרבה של שעיר לעזאזל לטובת הקהילה, ולא מקרי הוא שהטקס יוצר תחושה רבת עוצמה של "כולנו אחד" באמצעות הטרנסגרסיה האלימה . בעת התרחשותו של הטקס, כל פעולה היא לכאורה רק חיקוי של סכמה מקובלת שמקורה בעבר, אולם כמבע ביצועי, הפעולה הטקסית - ובכלל זה האלימות החורגת - אינה רק מעשה של שעתוק אלא תמיד גם יצירה מחדש . במהותו הטקס הוא תנועה ממצב אחד לאחר, ״טקס מעבר״, המערֵב חדש וישן . השימוש בחדש לצד הישן מאפשר לצמצם את הפער בין העתיד המצופה לבין ההווה הנוכח, משום שתמיד מרחפת על המעבר הסכנה שלא יצלח . ואמנם, ההתנחלות בכל צורותיה מסמלת חזרה סמלית וטקסית על צורות מהעבר בפנייתה למופעים קודמים של סְפָר ציוני, לאידיאל החלוץ, לימי חומה ומגדל, לקיבוץ ולמושב . החיקוי הטקסי, המודע לעצמו על פי רוב, יוצר בדיעבד את הקשר אשר לכאורה קיים בין העבר לבין העתיד . עם זאת, לאלימות הסְפָר יש משמעות טקסית, שכן היא מכוננת את הנוכחות של הריבונות היהודית העתידה להתממש בעקבות ביצוע מחודש . האלימות כפעולה טקסית היא אינדקסיקלית ( indexical ) ופרפורמטיבית ( performative ) כאחת : היא מייצגת את השליטה היהודית במרחב וגם מייצרת אותה . מכאן שאלימות הסְפָר דומה באופייה לאלימות שזיהה ולטר בנימין ( 2006 ) במשטרה המודרנית : נוכחות מיתית, המבוססת על מזיגת זמנים, על חזרה על מוסכמה מקובלת ( פנייה לחוק, לאלימות קודמת ) ועל איום ביחס לעתיד לבוא . אלימות משמרת הכוללת תנועה יצרנית, המציבה את החוק וממציאה אותו בשעה שהיא מפרשת אותו ; אלימות כנוכחות הווה, המובנת כזכות לממש את גחמות הסובייקט הריבוני באופן מיידי, ללא הפרעה וללא מגבלות . חירות המפורשת כריבונות - כזכות למימוש עצמי ללא תנאי - זוכה לתמיכה מהאידיאולוגיה השלטת של התקופה . עקרונות היסוד של הדוֹגמה הניאו- ליברלית, המבכרים ביזור ממשלי והפרטה, קוראים לאזרחים לגלות ״יוזמה 1 . 2009 Turner 1969 ; Zemon - Davis 1975 ; Bakhtin

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help