sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 הפואטיקה של החלל של ארבעת יסודות החומר, 3 ארבעת העקרונות של הקוסמוגוניות האינטואיטיביות . נאמן להרגלַי כפילוסוף של המדעים, ניסיתי להתייחס אל הדימויים ללא כל נטייה לפרשנות אישית . אט – אט נראתה לי גישה זו, המתאפיינת בזהירות מדעית, בלתי – מספקת לביסוס מטאפיזיקה של הדמיון . האם הגישה ה"זהירה" הזאת כשלעצמה אינה סירוב לציית להתרחשות המיידית של הדימוי ? כבר עמדתי על מידת הקושי להינתק מ"זהירות" זו . קל להצהיר שאנו נוטשים הרגלים אינטלקטואליים, אבל איך אפשר לממש זאת ? עבור הרציונליסט, יש כאן דרמה יומיומית קטנה, סוג של פיצול המחשבה, ויהיה מושאה חלקי ככל שיהיה - דימוי פשוט - בכל זאת יש לה תהודה נפשית גדולה . ואולם דרמה תרבותית קטנה זו, דרמה ברמה הפשוטה ביותר של דימוי חדש, מכילה את כל הפרדוקס של פנומנולוגיה של הדמיון : כיצד דימוי ייחודי כל – כך עשוי להופיע לפעמים כתמצית כל חיי הנפש ? כמו כן, כיצד אירוע חד – פעמי ורגעי זה של הופעת דימוי פואטי ייחודי יכול לפעול - ללא כל הכנה מוקדמת - על נשמות אחרות, בלבבות אחרים, למרות כל המחסומים של השכל הישר, למרות כל המחשבות הנבונות, המאושרות בקיפאונן ? אז נוכחתי לדעת שאי – אפשר להבין את מהותו הטרנס – סובייקטיבית של הדימוי רק בעזרת הרגלים של התייחסות אובייקטיבית . רק הפנומנולוגיה - כלומר שימת – לב ל ה פצע ת ו של ה ד י מ ו י בתודעה 3 [ את תחילת מחקרו על הדמיון ביסס בשלאר בלימוד דימויים של ארבעת היסודות - אש, אדמה, אוויר ומים - והראה באמצעותם כי מלבד הדמיון הצורני, יש באדם גם “דמיון חומרי״, דמיון שחולם ו״עובד״ מול חומרים וסובסטנציות של העולם, שצביונו נובע יותר מאיכויות החומר ופחות מצורות . מחקרו התבסס על איסוף של מאות דוגמאות ממשוררים, פילוסופים ומדענים מכל הזמנים, שאותן קרא ומיין לפי ארבעת היסודות . “הדמיון החומרי״ -l׳imagination matérielle הוא מונח בשלארדי המתייחס לכך . עוד על כך בהרחבה ראו אחרית דבר . ] -

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help