sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 הפואטיקה של החלל דבריו של רנה וויג מוכיחים כי יש טעם לדבר על פנומנולוגיה של הנשמה . במקרים רבים עלינו להכיר בכך שהשירה היא מחויבות של הנשמה . התודעה המחוברת אל הנשמה יותר נינוחה ופחות התכוונותית מן התודעה המחוברת אל תופעות הנפש . בשירים מתגלים כוחות שאינם עוברים דרך מסלולי הידע . דיאלקטיקות ההשראה והכישרון מתבהרות אם מביאים בחשבון את שני הקטבים הללו : הנשמה והנפש . לדעתי, הנשמה והנפש הכרחיות לחקר תופעות הדימוי הפואטי על דקויותיהן השונות, בייחוד אם ברצוננו לעקוב אחר התפתחותם של דימויים פואטיים מרגע חלימתם ועד הוצאתם אל הפועל . עוד אחקור את החלימה 11 הפואטית כפנומנולוגיה של הנשמה בספר אחר . החלימה כשלעצמה היא מופע נפשי שאנו נוטים לבלבל לעתים קרובות מדי עם החלום . אולם כאשר מדובר בחלימה פואטית, בחלימה המתענגת לא רק על עצמה, אלא מכינה עינוגים פואטיים לנשמות אחרות, ברור שאיננו נמצאים עוד במדרון הנמנומים . הנפש יכולה להימצא במצב של הרפיה, אבל בחלימה פואטית הנשמה נותרת ערה, פחות התכוונותית, נינוחה ופעילה . כדי ליצור שיר שלם, בנוי היטב, הנפש חייבת לתכנן אותו מראש . אבל לדימוי פואטי פשוט אין תוכנית, נחוצה לו רק תנועה אחת של הנשמה . בדימוי פואטי אחד הנשמה אומרת את נוכחותה . 11 [ -rêverie חלימה . אחד המונחים המרכזיים בפילוסופיה של הדמיון הפואטי של בשלאר . זוהי החלימה שילדים כל – כך מוכשרים לה, הבהייה בעולם, החלום בעיניים פקוחות, שבשונה מהחלום הלילי מהווה מצב תודעה שכולו עירנות, אך בממד אחר מהעירנות הרגילה . מילה זו תורגמה בספר בדרך כלל כחלימה, ולעתים כחלימה – בהקיץ או חלום – בהקיץ . בשלאר חזר והדגיש את היסוד הנשי של מצב החלימה, לעומת החלום שהוא זכרי ביסודו, וציין שמהויות אלה משתקפות גם בשפה עצמה ( rêve בצרפתית ובעברית היא מילת זכר, בעוד rêverie היא מילת נקבה ) . בתרגום העברי השתדלתי לשמור על ההבחנה הזאת שבין זכר ונקבה ( חלום / חלימה ) . ]

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help