sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הקדמה הרשומות הפואטיות השייכות לנשמה צריכות אפוא להישאר פתוחות לחקירותינו הפנומנולוגיות . בתחום הציור עצמו, שבו דומה כי הביצוע מערב החלטות הנובעות מן הנפש ונתקלות באילוצים של עולם התפיסה החושית, יכולה הפנומנולוגיה של הנשמה לחשוף את המחויבות הראשונה של היצירה . בהקדמה היפה לתערוכת יצירותיו של ז'ורז' רואו ( Rouault ) בעיר אלבי כותב רנה וויג ( Huyghe ) : "אילו התבקשנו לחפש מהיכן שואב רואו את כוחו לנפץ את ההגדרות [ . . . ] אולי היינו צריכים להעלות באוב מילה מיושנת מעט והיא נשמה" . ורנה וויג מראה שכדי להבין, כדי לחוש ולאהוב את יצירתו של רואו, "עלינו לעמוד במרכז, בלב, בצומת שבו הכול מקבל את מקורו ואת משמעותו : והנה שוב צצה לה המילה הנשכחת או המנודה, נשמה" . והנשמה - הציור של רואו מוכיח זאת - היא בעלת אור פנימי, אור ש"ראייה פנימית" מכירה ומתרגמת לעולם הצבעים הבוהקים, לעולם של אור השמש . לפיכך נדרש ממי שרוצה להבין את הציור של רואו ולאהוב אותו היפוך אמיתי של הפרספקטיבות הפסיכולוגיות . עליו להשתתף באור פנימי שאינו השתקפותו של אור מן העולם החיצון . ללא ספק, לעתים קרובות הביטויים "ראייה פנימית" ו"אור פנימי" נאמרים בקלות יתרה . אך כאן צייר הוא שמדבר, בורא האורות . הוא יודע מה מקור האור . הוא חי את המשמעות האינטימית של התשוקה לאדום . ביסוד ציור כזה ישנה נשמה במאבק . הפוביזם 10 הוא בפנים . ציור כזה הוא אפוא תופעה של הנשמה . היצירה צריכה לגאול נשמה מלאת תשוקה . 10 [ פוביזם ( fauvisme ) הוא זרם בציור המודרני שפעל בעשור הראשון של המאה העשרים . משמעות שמו - הזרם הפראי - ניתן לו בזכות השימוש בצבעים עזים וטהורים, במריחות צבע גסות ובצורות פשוטות . ]

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help