sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מ ב ו א מסכתות תמיד - מידות 5 להישמר כך גם בעתיד ( להלן פ"ב מ"ה ) , "וכן הן עתידות להיות", וזאת בהסתמך על נבואת יחזקאל . המקורות מסתמכים פעמים מספר על ספר יחזקאל, אבל ברור שהתכנית הכללית של ספר יחזקאל אינה הולמת את מקדש בית שני ( לפחות זה המתואר במשנה ובמקבילותיה, או ביוספוס ) . חז"ל לא ראו בנבואתו מקור שצריך להתאימו למציאות, וודאי שלא תיאור שלה . הם אף לא טענו שהמקדש העתידי אמור להיות באותה תבנית . אדרבה, ייתכן שתיאור המקדש ביחזקאל היה חלק מהסיבות להיסוס האם לראות בו חלק מכתבי הקודש 6 . עם כל זאת ברור כיצד היוו תיאורי ספר יחזקאל השראה לתיאור במשנה, ואת הראיות לכך הצענו במקומן, וסיכמנו אותן להלן . מסכת מידות מעניקה תיאור "שטוח" של המבנה . אין בה ריבוד היסטורי . אנו יודעים על כמה שיפוצים גדולים שנעשו במקדש, וודאי שונו פרטים, אך המשנה מתארת מבנה אחד . ברם עיון בפרטים כפי שייערך להלן מגלה שלפחות חלק מהמשפטים הולמים רק מקדש קדום, מפואר הרבה פחות מהאחרון . רוב התיאור מתייחס למקדש האחרון, אך נשמרו בו קטעים של תיאורים קדומים . למעשה הצלחנו להצביע רק על שני פרטים החשודים כקדומים ( מידות פ"ג מ"ז - מ"ח ) . אבל ייתכן שזה ההסבר לפרטים נוספים, כגון מספר שערי הר הבית, שאלה שבה נעסוק להלן . אנו מניחים שוודאי נפלה שכחה בפרטים . ואכן רבי אליעזר בן יעקב משתמש פעמיים במשפט "שכחתי מה היתה משמשת" ( עצם החזרה על אותו רעיון באותו ניסוח הוא מסממני ההכפלות הרווחים במשניות זיכרון המקדש ) . ביטוי זה מלמד על שכחה, אך הוא נדיר ומעיד שלפחות בעיני חכמים הם זוכרים את מבנה המקדש . גם המחלוקות מעידות על בעיית השכחה, כגון המחלוקת האם עזרת ישראל ועזרת כוהנים היו באותו מפלס ( מידות פ"ב מ"ו ) . יתר על כן, מיעוט המחלוקות בקבצים שבידינו ( כל קובץ לעצמו ) מלמד שהעורכים האחרונים רצו להשכיח את המחלוקות, מן הסתם כיוון שראו בהן ערעור אפשרי על סמכות המסורת . עם זאת, בין המשניות השונות השייכות לסוגת "זיכרון המקדש" יש מחלוקות פנימיות, כגון המחלוקת על מספר שערי המקדש ( מידות פ"א מ"ד ופירושנו לה, או תמיד פ"א מ"א ומקבילתה בתוספתא, כפי שנעלה בפירוש המשנה ) . הווה אומר, היעדר המחלוקות ( או מיעוטן ) הוא פרי עריכה של העורך בכל משנה ומשנה, והקובץ הקדום כלל מחלוקות ומקורות סותרים . לעריכת הקובץ היו מטרות . אנו ניסינו להציג את מטרות התיאור של המקדש בדיוננו במשנת שקלים . עתה, לאחר סיום כל משניות המקדש, אנו יכולים לתקן מעט את הסיכום שם . 6 ראו פירושנו לידים פ"ג מ"ה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help