sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מ ב ו א מסכתות תמיד - מידות 3 ( שם פ"א מ"ג ) , "בא לו לפשפש הצפוני" ( פ"ג מ"ז ) , ועוד ועוד . יפה הגדיר זאת ברויאר כ"פועל" ו"בינוני" . במשנת מידות אין סגנון סיפורי משום שאין בה סיפור עלילה, אך גם שם ניכרת הצורה הסיפורית : "איש הר הבית היה מחזר" ( מידות פ"א מ"ב ) , "והן אומרים מה קול בעזרה" ( שם ) , "ומקום היה שם" ( פ"א מ"ט ) . סגנון זה אינו ייחודי למסכתות תמיד ומידות ; עמדנו עליו בפירושנו לביכורים פ"א מ"ג, בפירושנו למסכת יומא ובפירושנו למסכת סוטה שהיא מסכת מעורבת שיש בה משניות "רגילות" ומשניות סיפוריות, הרוויות אגדה והגדה . גם במסכת פרה פרק ג חוזר סגנון זה : "באו להר הבית" ( מ"ג ) , "לא מצאו משבע . . . " ( מ"ה ) , "וכבש היו עושים מהר הבית להר המשחה" ( מ"ו ) , ועוד . בדיוננו אף זיהינו מונחים המיוחדים לסוגה זו . במבוא למסכת ביכורים הצענו את מאפייני הסגנון, ובעיקר עמדנו על סדרת מקבילות פנימיות, כלומר תיאורים שונים העוסקים בנושאים שונים ומשתמשים באותם מטבעות לשון ספרותיים . הסגנון הדומה של משניות המבוססות על מסכתות המקדש מידות פ"ה מ"גמידות פ"א מ"ד שבעה שערים היו בעזרה שלשה בצפון ושלשה בדרום ( ואחרי זה הפירוט ) שש לשכות היו בעזרה שלוש בצפון ושלוש בדרום ( ואחרי זה הפירוט ) כך גם המשפט "כל העזרה היתה אורך מאה ושמונים ושבע על רוחב מאה ושלשים וחמש" ( פ"ב מ"ו ; פ"ה מ"א ) ; משפט זה נלקט ממקור משותף, כפי שנראה בפירושנו למשניות אלו . כמו כן המשפט "ושני פשפשין היו לו לשער הגדול" ( מידות פ"ד מ"ב ; תמיד פ"ג מ"ז ) , אותו משפט שהעריכה המאוחרת שילבה אותו בהקשרים של שערים שונים . לנוחות העיון סידרנו, במבוא למסכת ביכורים, סדרה ארוכה נוספת של מקבילות כאלו . הסגנון המיוחד והמקבילות הפנימיות מצויים בסדרת משניות : כל מסכת תמיד - מידות, יומא פרקים א - ז, פרק ג במסכתות פרה וביכורים, פסחים פרק י, סוטה פרקים א - ג שבהן משולבות משניות רגילות, שקלים פרקים ה - ו, ואולי גם סנהדרין פ"ד מ"ב - מ"ה, ומשניות בודדות שונות . עם זאת, לכל אחת ממסכתות הזיכרון מונחים ייחודיים, ויש לה עורך ספציפי ( להלן תמיד סוף פרק ד, פ"ה מ"ב ) . המשניות מהסגנון הראשון בוודאי אינן "היסטוריות" . עמדנו על כך במבוא למסכת זבחים . העדות לכך היא המחלוקות בשאלות עיקריות שאי אפשר שלא היו מוכרות לזוכרי המקדש, כגון השאלה האם השחיטה היא בבית המטבחיים בעזרה מצפון למזבח, או על המזבח עצמו . עדות אחרת לכך היא התוספות למשנת סוטה . במינוח "תוספות" אנו מתכוונים למחלוקות ההלכתיות ששובצו בין משניות ה"זיכרון" . אלו הם דיונים בית מדרשיים רוויי מחלוקות ופרטים הלכתיים שאנו בפירושנו, כמו גם רוזן - צבי בספרו,

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help