sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מסכתות תמיד - מידות 2 מ ב ו א התלמודים למסכת כידוע יש תלמוד בבלי למסכת תמיד ואין תלמוד בבלי למסכת מידות . יש גם עדות לכך שאמוראי בבל למדו מסכת תמיד ( בבא מציעא לג ע"א ) , אך פירושה נחשב לשולי במידת מה . כאמור לעיל יש בתלמוד גם התייחסות למסכת מידות כיחידה ספרותית מוכרת . מעבר לכך אין עדות ללימוד שיטתי של המסכתות לא בארץ ישראל ולא בבבל . משנת המקדש הקדומה מסכת תמיד עוסקת בסדרי התמיד, ואגב כך מתארת פרטים רבים ממבנה המקדש, ומסכת מידות עוסקת בתיאור פיזי של המקדש לפרטי פרטיו . כך נוצרו כפילויות רבות, הן בין תמיד למידות והן בתוך המסכתות עצמן . כמו כן משניות רבות חוזרות על עצמן, כגון המשנה הראשונה בתמיד ובמידות . כבר ראשוני החוקרים שעסקו במסכת שתו לבם לייחודה התוכני והסגנוני ( משום מה מסכת תמיד משכה יותר את תשומת הלב ) . גינצבורג, אפשטיין ואחרים נתנו כל אחד הסבר אחר מניין נובע ייחודה של המסכת 2 , ואגב כך גם מדוע נדרשו חכמים לתיאור סוגיות אלו שלא תמיד יש בהן הלכה . התיאורים של מעמדות והווי המקדש בספרות חז"ל זקוקים לעיון נרחב, ולא נוכל כאן לעסוק בנושא אלא בקצרה . מבחינה ספרותית וסגנונית תיאורי ההווי במקדש ( כולל תיאורי טקסים ומצוות ) מתחלקים לשניים . הקבוצה הראשונה מתארת את המקדש ונוהגיו בסגנון הרגיל בספרות התנאית בכלל, ובמשנה בפרט . זהו סגנון הלכתי יבש וטכני : "איזהו מקומן של זבחים קדשי קדשים שחיטתן בצפון . . . " ( משנה, זבחים פ"ה מ"א ) ; "בית שמאי אומרים כל הנתנין על מזבח החיצון שאם נתנן מתנה אחת כפר" ( שם פ"ד מ"א ) , וכיוצא באלו הלכות, מעשים ומחלוקות, ואגבן גם מימרות חכמה ואגדה . הקבוצה השנייה היא המעניינת אותנו, והיא בולטת באופייה הספרותי והסגנוני השונה מספרות חז"ל . חוקרים שונים עסקו בה אגב דיון בטקסטים מצומצמים . כך, למשל, גינצבורג במאמרו על לשונה של מסכת תמיד עסק בסגנונה המיוחד, אך ללא תמונה כוללת של תפוצתו של הסגנון . מאוחר הרבה יותר חזר לנושא ועמד על הסגנון המיוחד של תיאורי טקס, אבל לא ראה שהמאחד את המשניות בסגנון זה הוא תיאור המקדש . כך, למשל, בסגנון זה נכללות מסכתות תמיד ומידות, אף שרובן תיאור פיזי ולא תיאור טקס 3 . את התיאורים שעליהם נסובים דברינו מאפיין טון דיבור סיפורי . יש בהן מעט מחלוקות, או שכמעט אין בהן מחלוקות . במשניות המקדש יש לשונות מיוחדים, בעיקר לשונות סיפור : "ראוהו אחיו" ( תמיד פ"ב מ"א ) , "החלו מעלין באפר" ( שם מ"ב ) , "נטל את המפתח" 2 להלן . 3 גינצבורג, מסכת תמיד ; אפשטיין, מבואות, עמ' 31 - 32 ; סגל, לשון המשנה, עמ' 126 ואילך ; אלבק, מבוא, עמ' 80 ואילך ; בר אילן, תמיד ; ברויאר, פעל ובינוני, ועוד . ראו המבוא למסכת ביכורים, עמ' 128 ואילך .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help