sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מסכתות תמיד - מידות 8 מ ב ו א לכך . כך, למשל, העלינו בדיון על קרקעות המקדש . חז"ל הסתייגו מהחזקת קרקעות, אך פה ושם אנו שומעים על קרקעות השייכות למקדש . גם התיאורים המדירים את המקדש מהמערכת העסקית אינם נשמעים רֵאליים . קניין כספי בהיקף כה גדול אינו יכול להימנע כליל מהסדרים עסקיים כלשהם . מעתה עלינו לשאול מה רצו חכמים להדגיש בתיאור זה, בין אם הוא מדויק ובין אם הוא משופץ או מעומעם . בשלב זה נסתפק בהצגת השאלות בלבד, ויש מקום לבירור מחודש של השאלה לאור מכלול הנתונים העשיר שבידינו . אנו משערים ומניחים שהנימוקים ההלכתיים המאוחרים ( המציאות החברתית המאוחרת ) פולשים לעתים קרובות לתוך התיאור ההיסטורי הקדום ( הזיכרון ) , ומעצבים אותו או מתקנים אותו . בדרך כלל הטענות הללו הן בחזקת "שמא" : מי יתקע לידינו כף שאכן כל הפרטים קדומים ? אך לעתים ניתן לראות בבירור כיצד חכם מאוחר מתקן את הניסוח הקדום . עדות לכך מצאנו, למשל, בפירושנו למשנת תמיד פ"ה מ"ב, וכן גם בפירושנו לשקלים פ"ז מ"א . עם זאת יש להודות שבדרך כלל אין ראיה לטענה של תיקון העדות הקדומה . את החשש מעלים החוקרים, לא מעט מתוך חוסר אמון בעצם ההיתכנות של זיכרון קדום . אנו סבורים שאין ספק בכך שהיה זיכרון קדום מוצק . לא ייתכן שמהמקדש המפואר לא נותרו זיכרונות, כשם שכיום אנו זוכרים את הדורות הקודמים, את תקופת הקמת המדינה ואת סבלות השואה . אלו מסופרים מאב לבן ולבת, ונשמרים ברמה זו או אחרת . מובן שזיכרון המקדש חשוף היה לכל פגעי הזיכרון שחשף המחקר הפסיכולוגי בן זמננו ; לפיכך אנו מקבלים את התיאור הבסיסי שבמשנה כתיאור היסטורי ( להלן ) , ומצביעים על נקודות שבהן השפיעו השיקולים האחרים ( עיצוב תאולוגי, ספרותי או סתם שכחה ) על עיצוב המסורת שהגיעה לידינו . האמינות ההיסטורית השאלה המרכזית, מבחינתו של פירושנו, היא האם קובץ זיכרון המקדש כולל זיכרונות היסטוריים מדויקים . במחקר ובפרשנות המסורתית נדונה השאלה, וניכר שהדיון טעון ומתוח . הפרשנות המסורתית, כולל של אלה הנעזרים בספרי יוספוס ובממצאים הארכאולוגיים, היא שהמשנה אמת, ולכל היותר ניתן לפרשה מעט, אך עיקר תפקידנו לאמתה, למצוא לה ראיות וללמדה לציבור . במחקר רווחו דעות שונות . תיאורו של אבי יונה את המקדש מתבסס על מסכת תמיד - מידות 12 , ללא כל בדיקה נוספת . בהמשך המחקר נתקלו חוקרים בסתירות, ובדרך כלל נדחו דברי המשנה מפני עדויות אחרות, ובעיקר מפני עדותו המפורטת של יוספוס 13 ( להלן ) . 12 אבי יונה, מקדש . 13 ראו דיונו של לוין, מקדש . לגישה מאוזנת ראו בן ארי, הר הבית .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help