sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מ ב ו א מסכתות תמיד - מידות 7 7 . המקדש נועד לכל הציבור, נעשו הקלות הלכתיות כדי לאפשר זאת, וחז"ל התהדרו בכך . חכמים נאבקו ליתר שיתוף של העם בעבודת הקודש, מבלי שערערו על ה"מונופול" של הכוהנים המעוגן בתורה "והזר הקרב יומת" ( במדבר ג י ) , אך ניסו לשתף את כלל הציבור במה שאינו נאסר במפורש, כולל מימון המקדש במחצית השקל והוספת טקסים שלציבור יש בהם מעמד בולט כשמחת בית השואבה, ריקודים בחצרות המקדש, טקסי הנפה וסמיכה . גם תכנון המקדש מבטא מגמות אלו, בדרך כלל . 8 . המקדש מתנהל על ידי חכמים וההלכה . אמנם הכוהנים הגדולים הם צדוקים, בכך "מודים" גם חז"ל, אך ההלכה מכתיבה את דרכי התנהלותו של המוסד . 9 . פגיעה בקודש היא עבֵרה חמורה 9 , אך חז"ל אינם "מנצלים" זאת להטלת אימה על הציבור, אדרבה, ססמה כמו "הציץ מרצה" 10 מפיגה את החשש מחילול הקודש 11 . 10 . המקדש איננו רק מקום הקרבת קרבנות אלא גם מקום לתפילה, למתן צדקה וללימוד תורה . חז"ל אינם מדגישים בהקשר זה את הניהול הפוליטי, שמן הסתם גם הוא התנהל בזיקה מסוימת למקדש . 11 . אין בספרות חז"ל ביטויים למאבקים שמאחורי הקלעים . הם מתארים את ההתרחשויות כפי שהן נצפות מבחוץ, ללא תככי חצר ומאבקי קנאה, ללא ויכוחים על ארגון העבודה או מתיחות פנימית בין העובדים . יש ביקורת על הכוהנים הנוטלים ממון שאין הם רשאים ליטול, אך לא על שחיתות מידות . 12 . כמעט אין תיאורים של נסים גלויים : עולי הרגל אינם באים מתוך ציפייה לנס אלא לשם קיום הלכות ומצוות ולימוד תורה . מעט מאוד נסים גלויים מוזכרים בספרות, וגם אלו הם ברובם נסים בעלי "עצמה" פחותה ( כגון אבות פ"ה מ"ה ) . במבוא למסכת חגיגה הרחבנו בכך . 13 . המקדש ניצב במרכזה הרוחני של ירושלים, והעיר קשורה קשר בל יינתק למקדש . מה היו המניעים לעיצוב זה ? שאלה זו מקבלת עצמה יתרה בתחומים שבהם נטו חכמים להשכיח או לטשטש את העובדות ההיסטוריות . כך, למשל, אנו מתירים לעצמנו לשאול : האם באמת שלטו חכמים על כל פרטי העבודה במקדש ? הדעת נותנת שגם לצדוקים היו עמדות כוח משלהם . יתר על כן, הדעת נותנת שהמקדש לא התנהל לפי ההלכה התנאית המאוחרת, ולא לפי כל חידושי ההלכה והפרטים שנקבעו בדורות יבנה ואושא . כאמור, גם בספרות חז"ל עצמה עדויות 9 כגון משנה, סנהדרין פ"ט מ"ו . עונשים על חילול הקודש רווחו גם בעולם הפגאני וגם במקדש בירושלים . כך, למשל, על הסורג שניצב בהר הבית הייתה כתובת שאיימה בעונש מוות על נכרים הנכנסים להיכל ( ראו להלן, פ"ו מ"א ) . 10 ראו פירושנו לפסחים פ"ז מ"א . 11 ראו פירושנו לפ"ג מ"ב .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help