sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תותכת כרימס 13 חייבי כרת נכתבןילה במניין חייבי הכריתות . הכוונה לאלו העוברים על המצוות שבהחמשנה מתה "כרת" משמעו מיתה בידי שמים . דומה . סגנוןאו ב"איונכרתה הנפש הה"במפורש 82פשוטה . הביטוי נזכרנהאישימההכנת הרהרשימה במשנה מבוססת על פסוקי התורה . ולעתים כמה ,על כמה מצוותהכרת חלברשימת המקורות . לעתיםותמנויןוה,פעמים במקרא פסוקים נפרדיםהאכילת דם נזכרת בשלוש,למשל,פסוקים חוזרים על מצווה אחת . כך ם שיגושני הכגון, ) ויקרא ז כז ; יז י ; יז יד ( . לעומת זאת לעתים הכרת חל על סדרת עברות יז ( . בהחלט יש מקום לטענה שהכרת חל רק - כט ; כ ט - וה ) ויקרא יח חוהגדולים של עברות ער על חלק מהמקרים שבאותו קטע, או רק על אלה שקשורים ישירות לפועל זה . מסובך עוד יותר הוא היחס שבין הוצאה להורג לכרת . חז"ל פירשו ש"מות יומת" הוא בידי ואילו כרת הוא מוות בידי שמים . זו פרשנות אפשרית, אך היא ,ןת הדיאדם, כלומר הנחיה לבי האמורה "מיתה"לפי מסורת חז"ל סתםא במסורת חז"ל שבעל פה . לעוגנת בכתובים אמאינה בתורה היא בידי אדם, כלומר עונש שבית הדין מחליט עליו . בפועל החלטות על כרת לא היו קב"ה . גם דיני מיתה נעקרו, כידוע, מידיהל שם אלאנתונות, באופן טבעי, לשיפוטם של חכמי בתי הדין היהודיים האוטונומיים על ידי השלטונות הרומיים . יש להניח שבזמן מלכות בית לפני הספירה ( בתי הדין היהודיים דנו דיני נפשות, אך שוב לא היו אלו בתי 111 - 36חשמונאי ) וקית . דצתהה היידין של חכמים אלא בתי דין מטעם הממלכה שהנהגת מכל מקום, אפילו מוסכמה בסיסית זו אינה מוסכמת על הכול . לגבי הנכנס לקודש בטומאה במת בנפש האדם אשר ימות ולא יתחטא את משכן ה' טמא ונכרתה הנפשנאמר : "כל הנֹגע , ונכרתה, מפני מה ענש להלן מיתה ) במדבר יט יג ( , והמדרש דורש על כך : ""וא מישראלההִ . ( 10 161'" ) ספרי במדבר, קכה ד, עמוכרת היא מיתה,ך שמיתה היא כרתמדלל ? כרתוכאן והזרתם את בני ישראלהדרשה מפנה לפסוק בספר ויקרא העוסק בטומאת המצורע : " " ) טו לא ( . על אותו מעשה ענש מאם את משכני אשר בתוכםמאתם בטַתו בטֻמאתם ולא ימֻמטֻ ותו עונש . אם כן, בשני הפסוקים נזכראליםם שונהכתוב במיתה ובכרת, ומכאן שאלו מונחי עונש כרת בלבד . ייתכן גם שהמדרש התכוון לפסוק כ להלן ) במדבר יט ( שבו לפי נוסח המסורה נעשה שימוש ביוונית ,ואכן" . וא מתוך הקהלמא ולא יתחטא ונכרתה הנפש ההִטְואיש אשר יִבמונח כרת : " ואילובפרשת מצורע ) ויקרא טו לא ( ,כן, ו ὴχυψ ἡ ιατεσήβιρτκἐ בפסוק יג הנוסח הוא הסוגיה בבבלי, שבת סט ע"ב, שוללת את הזהות בין כרת למיתה על סמך אותם פסוקים, אבל רבא ) שם שם ( 10 טוען שמיתה היא תחליף לכרת .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help