sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תותכת כרימס 11 שכשם שהקרבנות ,ר' נחמיה אומר, חביבין יסוריןאבל במכילתא " 4 עד כאן הקורבנות נעדרים בייסורין מה' . ונרצה לו לכפר עליו' ( ויקרא א ד ) מרמרצין, כך יסורין מרצין . בקרבנות מהו או . ולא עוד אלא שהייסורין מרצין יותר מן'והם ירצו את עונם', ( גכו מויקרא ) הוא אומר עור בעד' ( . . . איוב ב ד ) והיסורין בגוף . וכן הוא אומר,שהקרבנות בממון ? מפני מה . הקרבנות ; ,240 עמ' מסכתא דבחדש י,כילתא דרבי ישמעאל יתרו' ( " ) מוכל אשר לאיש יתן בעד נפשועור תנחומא יתרו טז ( . זו כבר עדות חשובה לתפישה שאיננה מסתפקת . כפרים יותר מקרבנותמם ריהייסואם כן ב"כפרה תחתיה" אלא טוענ תשיש דרכים עדיפות יותר מהבאת קורבנות . מן הסתם רבי נחמיה לא התכוון שבזמן שהמקדש קיים, מי שפקדוהו ייסורים פטור מהבאת קורבן . ברם יש כאן גישה עקרונית מה עדיף ממה . בן יורד ממעמדו הרם הוא בסך הכל תחליף מסוג ב' לקורבן עור הבהמה תחת רקוהעל כןיתר עורו של אדם ) ייסורים או מיתה ( . הקורבן עיקרו איננו מצווה נעלה אלא סוג של כופר ממון . כפרה בייסורים שייכת כמובן לתפישה רחבה יותר בשבח הייסורים . בספרות החוקרים מעלה ? הנצרות ראתה בסיגופים יסוד מכונן . אורבך שםמהגוףמחלוקת האם חז"ל ראו בצער טען שתפישה זו כמעט נעדרת מספרות חז"ל, ואילו פרדה הצביע על מקורות המצדדים בסיגופים, החל מסיגופי יום כיפור, תעניות וכיוצא באלו . עסקנו בכך בהרחבת מה במבוא פה, אך אי אפשר לומר קהיבוגבלתלמסכת תענית, וראינו שבספרות חז"ל תופעת הסיגופים מ שאיננה קיימת . ההלכה הקנונית דרשה ) חייבה ( מעט מאד סיגופים, ואיפשרה קצת יותר, אך 5 עדיין הסתייגה מלראות בסיגופים דרך מרכזית לעבודת ה' . עם זאת היו תנאים, ובראשם רבי שמעון בן יוחאי, שראו בסיגופים דרך נאותה לעבודת ה', או עיקרית לעבודתו . בציבור הרחב היה לקבוצת מיעוט זו שיש לה ייצוג הךדראת האולי אפילו פחות בספרות חז"ל, הד רחב יותר . כך למשל ביצירה מובהקת מאותה ספרות עממית שרובה 6 לא הועלה על הכתב, ועל כל פנים לא השתמר בכתב, ב'מגילת הצומות' נשמרה רשימה של תנאי מתחיל לכל ביצוע פראקטיקה מאגית ט מעכם הואעשרות צומות . גם בספרות הסוד הצו או התבוננות ) 'צפיה' ( במרכבה' . מבחינה טכנית ארבעת חילוקי כפרה משקפים את המצב לאחר החורבן, בהיעדר מקדש . אך כפי שהערנו 4 ת מעין זו, או לקריאהיאה חתרניפתוח לקררת קורבנות, והפתחבפירושנו ליומא, ייתכן שהתנא מסתייג מכפ 'מנחמת' בבחינת : יש לנו כפרה תחתיה" אורבך, סיגופים ; פרדה סיגופים . 5 אליצוור, למה צמנו 6

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help