sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

01מבוא אם תאמר דברים שחייבין ? ועל מה המקום רוצה לו . מלמד שהמקום רוצה לו'ונרצה לו"' - חטאות ואשמות,מלקות ארבעים,כרת בידי שמים,מיתה בידי שמיםית דין,עליהן מיתת ב על מצות עשה ועל מצות לא תעשה שיש בה קום ? ולרוצהועל מה המקום . הרי ענשן אמור ק ד ה"ח, ה ע"ג ( . אם כן הקרבן בא על מה שאין עליו ענישה . ספרא דבורא דנדבה פר" ) ועשה בענישה אין ריצוי ) כפרה ( אלא רק בקורבן . הענישה היא תשלום על המעשה הרע, ואילו כפרה תירצה . הדרשההשדילם, כהקרבן עצמו איננו תשלום לפיכך נדרש חסדו של בורא עו אמורא במסגרת קורבן נדבה, אשר איננו בא על חטא, וגם בו מדובר בכפרה . לעומת זאת חטאות ואשמות הם כמו ענישה, ההבדל בין קורבן נדבה לקרבן חטאת ) ואשם ( הוא אולי שהחטאת והאשם נתפשים כתשלום לחטא ומריקתו . ואילו קורבן נדבה הוא כפרה לא נעשה . אחטהכאילומלכתחילה 2 יש חוקרים שראו בחטא מקבילה לטומאה דרך כפרה נוספת . דרך זו איננה במשנה עצמה, אך היא שנויה במקורות תנאייםםייסורין ה הייסורים מופיעים יחד עם המיתה, בברייתא המופרסמת המונה את ארבעת חילוקי הכפרה ורים, כדרך כפרה, משום שהיאסייהאן את . אנו מזכירים כ 3 ובה דנו בפירושנו למסכת יומא המקרה היחידי בו מעומתות דרכי הכפרה החוץ מקדשיות של מסכת יומא מול דרכי הכפרה עבר על כריתות המקדשיות ) קרבנות ( . וכן מנסחת התוספתא ) יומא פ"ד ה"ח ומקבילות ( . " ה נהשתר ימוויסורין שבשא,תשובה ויום הכפורים תולין . דין ועשה תשובה,ומיתות בית ועשה,אבל מי שנתחלל בו שם שמים מזיד . וגו''ופקדתי בשבט פשעם'אמרשנ . ממרקין אלא תשובה ויום הכפורים . ולא ביום הכפורים לכפר,אין בה לא בתשובה לתלות . תשובה אם יכופר'רועל זה נאמ . ומיתה ממרקת עם הייסורין,וייסורין מכפרין שליש,מכפרין שליש . כך פחות או יותר בכל נוסחאות מימרא מרכזית זו . ד שיום מיתה ממרקלממ . וגו''העון הזה עתנו אלו תחומים שונים והמונח שהקרבן מטהר או החטא מטמא הםואילך . לד 6ם עמ' זהר, כפרה וד 2 ספרותיים בלבד . חוקרי דת התייחסול מילם הכתובות כמשמעןם ולפיכך נתפשו הטומאה או החטא כמשמעותם טוש בין המונח הדתיהמילולית כישות מטה פיזית קיימת . לגבי טומאה יש לעתים תחושה במקורות שהחל טש אה הפיזית . ולעתים הטומאה נתפשת כאילו הייתה חפץ פיזי בלתי נראה, מעין 'קרינה שאנולבין הטומהמופשט בכלים העומדים בידנו מתקשים לראותה . ראו על כך במבוא למסכת אהלות . שם הראינו כי מדובר על מעבר ידנו ביטויים כאלהזה אין בעל כגדויים מעין ריאליים . ) מעין נזילה ( של הטומאה, דרך דלתות וחלונות ושאר ביט ביחס לחטא . ההבדל בין השפה המדברת על החטא לבין 'שפת הטומאה' . מלמדת שהחטא לא נתפש כישות פיזית . גם בטומאה הביטויים הללו נדירים וספק אם זו הייתה התפישה הרווחת של חכמים . בין ההמון היו, מן כזאת . פיזית - טהה להם לאמץ תפישה מהסת, כאלה שקל יותר הי זאת גם השוגג חייב כפרה שכן לא השגיח מספיק ויש בו אשמה ממשיתעם תוספתא יומא פ"ד ה"ח ומקבילות . 3

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help