sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11מבוא לפיכך באמת מקומה של ההלכה בדיני כריתות . הלכה זו הועברה למסכת תמורה וזכתה לפרק שלם שבעצם חוזר על אותה הלכה ) תפיסה הלכתית ( פעמים מספר . ן להמיר, וממילא העיסוקהיעדר היצירה של תורה שבעל פה בתחום זה מוסבר בפשטותו . אי במי שעבר עברה הוא מצומצם . מותר להמיר במקרה של קרבן שנפסל ) אבד, מת, נעשה בעל ( , כל הפרטים ברורים, ויש לברר רק מספר נעלמים קטן . ההרגשה היא שהעורכים לא 'מום וכו מצאו במסכתות האחרות ביטוי לייחודה של התמורה ורצו מסכת מיוחדת כדי להדגיש את נושא, ובעיקר את ההיבט הרעיוני שנדגיש להלן . על כן הציגו מסכת מלאכותית שבה עריכותה שונות וחזרות על אותן הלכות בעריכות שונות ובפירוט יתר ) פרק ד ( , פירוט בדיני בדק הבית ) דינים אלו זכו להיכלל כאן משום שעליהם אין דין תמורה חל ( . וחדת לתמורה ? כאמור אין זה ריבוי ההלכות, אלאמהי הסיבה שבגללה רצו להקדיש מסכת מי , הקרבן 5 הפן העקרוני . הפן העקרוני הוא שקיים משולש בל יינתק בין החטא המיוחד והמוגדר המיוחד שנקבע לכך והאדם המקריב . הקרבן אינו מס שאדם צריך להרים או רוצה לתת, אלא 6 הוא בעל חיים מיועד שהבעל קבע ) בהתאם לפרטי ההלכה ה אין זה משנה מה "מבחינת הקב ( . יובא, אם ריבונו של עולם ציווה ) אִפשר ( שאדם יביא קרבן, לא חשוב לו אם הקרבן יוחלף . לכל היותר היה צריך לצפות לדרישה שההמרה תהיה בערך הרֵאלי לפחות ) או כמו פדיון מעשר שני, [ ( . איסור ההמרה בא להדגיש ] ויקרא ה טז"ואת חמישִתו יוסף עליו"ערך רֵאלי ותוספת, בבחינת את הקשר בין החטא והקרבן, קשר שנקבע על ידי החלטת אדם, אך בלתי ניתן לניתוק . במסגרת זו חל איסור גם על שיפור הקרבן ועל תוספת לו . במקביל, התפיסה הזאת מחייבת לא להשהות 7 "יםעדרים עדר"ל מעוניינים שלא יעשו "את הקרבן שכן הוא עלול להיפגם, ואף חז . רעיון מרכזי זה מאפיין את עבודת המקדש היהודית, ולכן רצה העורך להקדיש לו מסכת בגלל ייחודו . תופעה דומה וקצת שונה נראה גם במבוא למסכת קינים . מרמזים אולי לתופעה נוספת של גידול "מעבר לכך, דברי האמוראים שלא יעשה "עדרים עדרים גדים לה, אבל אולי התנגדותם מרמזת שהיה זה נוהג קייםל מתנ"עדרי קודש מחוץ למקדש . חז שהם נאבקו נגדו . כשם שלא רצו שיהיו למקדש אדמות, כך התנגדו לעדרים השייכים למקדש . מבהמת קודש או מצאן קודש ניתן להפיק רווחים, והשהיית הקרבן מאפשרת זאת . איננו יודעים שלאחר"המצאה"אלי מתופעה היסטורית ( אולומר האם לפנינו תופעה של ימי הבית ) זיכרון רֵ החורבן . איננו יודעים גם האם המניע הוא חסידות של אנשים פרטיים, או רצון של הממסד או הרצון הנקודתי להתנדב ולהביא קרבן נדבה . 5 . 'כגון זכר או נקבה, בן שנה או יותר וכו 6 פה בלבד, אך הוא מונחועוד . זה מונח של תורה שבעל, ב"ו, סב ע"ג ה", ביצה פ'ירו ; א"א ; כד ע"בבלי, יח ע 7 אמוראי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help