sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מסכת תמורה 6 ההסבר המשפטי הוא שהקדש אינו יורד מקדושתו על ידי פעולת דיבור ) המרה ( , אך עולה לקדושה בדיבור בלבד . אפשרות הסבר אחרת היא שלפנינו קנס כדי שלא יבואו להמיר קרבנות, את הקרבן במהירות למקדש, אחרת וודאי שלא ימירו בקרבן נחות . האיסור להמיר מחייב הב ב נראה שהסבר הקנס מתאים יותר . "א מ"הוא ייפסל או ימות וההפסד יהיה כפול . בפ ההמרה הנעשית באיסור חלה, ויוצרת משמעויות בשני מישורים : א . הבהמה הקודמת נשארה קדושה וחלים עליה כל דיני הקרבן . רת שאלות שבהן יש להחליט, כגון לאיזהב . הבהמה השנייה גם היא קודש אבל היא מעוררת סד קרבן תיועד, מתי צריך להביאו, מה קורה אם נפסל, אם נגנב, אם נפל בו מום וכן הלאה . בכל השאלות הללו תדון המסכת . שני הפרקים האחרונים עוסקים בנושאי קרבנות אחרים : אילו של פרקים אלו לגוףקרבנות נפסלים בשל אי התאמה, ומה דינו של קרבן שנפסל . קשריהם המסכת יידונו להלן בסעיף העוסק בסדר המשנה . כמו כל מסכתות המשנה החכמים האחרונים הנזכרים במסכת הם חכמי דור אושא, אם כי א מצויה עדות"ג מ"לעתים מתברר שהם חוזרים או עורכים מחלוקות שקדמו להם . כך למשל בפ ג היא"ה מ"ושא נחלקים בהסבר המחלוקת . פשל חכמי דור יבנה על ימי הבית, וחכמי דור א ב שפירושנו לה הוא דוגמה לכך במסכת"ב מ"א ; פ"ד מ"דוגמה נוספת לכך, וכן פירושנו לפ ג ) רגלה של זו ( ; "א מ " ( ; פ"רע"ב ) מהו"א מ" תקדימים מספר או סיכום ברייתות קדומות כגון פ מרו לו הקדש עושה תמורה ( , וכןו ) א"א מ"ה ) אין בית הפרס ( ; פ"א מ"ד ) אין המדמע ( ; פ"א מ"פ ג המסכמת כללים מדורות קודמים, ופעם המשנה מסבירה את מחלוקת חכמים "ב מ"המשנה בפ ד ( . "ג מ"פ – ורבי אליעזר ) מדור יבנה המסכת כולה עוסקת בדינים שנהגו רק בימי הבית, ובדרך כלל ניתן לקרוא אותה כאילו הבית עדיין קיים וכל סדריו נמשכים . זאת בניגוד למסכת בכורות שרואה לפניה את הלכות בכור שהשתנו לחלוטין . אבל הלכות תמורה לא השתנו בחורבן, אלא פשוט פסקו מלהתקיים . עם ישם את ההלכה העוסקת במקדש לדיני כשרות של ימיו . כלומר הואו החכם מי"ו מ"זאת בפ א "ג מ"רואה לפניו לא רק את סדרי העבר, אלא גם ) או בעיקר ( הלכות אקטואליות . כמו כן בפ ה, כמו במסכת בכורות מדובר בפשטות על ההלכה הנוהגת לאחר החורבן . מלבד זאת"ו מ"ובפ יה ללמדה כאילו כל סדרי המקדש ממשיכיםהמסכת עוסקת בהלכה של ימי הבית, וניתן ה כתקנם . כאמור, גישה זו של דיון הלכתי תאורטי רגילה במשניות המקדש . כך למשל משנת נזיר או מסכת זבחים מדברת על הלכות העבר בלשון הווה . קשה לקבוע האם לשון זו באה לשדר שההלכה שהמקדש ממשיך להיות קיים, אםזמנית ונוהגת תמיד והפרעות ההווה הן זניחות, או - היא על לא בפועל אז לפחות בתודעה . גם הלכות טהרה משקפות ברובן ציבור שומר טהרה, אף על פי

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help