sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 11 ילה משמשת לציון נדר" משמעויות נוספות . כך למשל המחרםחז"ל קיבל המונח "בספרות " ( . המשמעויות החדשות העיבושמתאבאופן כללי ) נדרים פ"א מ"א ( , ולתיאור מעשה של נידוי ) " על פרשנות המונח המקראי . כלל בספרות חז"ל החרמים ניתנים לכוהן, כפי שמשתמע מפשט רוב פסוקי המקרא, וכןבדרך בברייתא אחרת : אבל . 6 " ) פ"ד מ"ט ( והבכורותהחרמיםכהןלכלנתניןואלוחלה : "מסכתקובעת מעשרואת,ההקדשותואת,החרמיןואת,הערכיןאתפודיןהיובהןעושיןהןמהגזבריןשלשה" כן החרם נפדה וערכואם" ) תוס', שקלים פ"ב הט"ו ( . נעשיתהיתהבהןהקדשמלאכתוכל, שני לכוהן, או לכוהנים . פדיון חרם נמסרעצמושייך למקדש, בניגוד למשתמע מהתורה שהחפץ ההקדשותואת, החרמיןואת, הערכיןאתפודהשהכסף, הכסףכחיפה : "פתאמופיע גם בתוס בחולו של מועד לבצעהתירווכןה"א ( ,ב" ) כתובות פ"בשטרכןשאיןמה,שנימעשרואת . . . " שנימעשרואת,ההקדשותואת,החרמיןואת,הערכיןאתופודיןמלאכות שהן חיוניות : " ) מועד קטן פ"ב הי"א ומקבילות ( . אפשר כמובן שחרמים נמנו רק אגב גררה, שכן הרשימה כוללת את ארבעת המרכיבים הללו והיא רשימה ספרותית, ברם בכל שלושת המקורות מדברים על נגררו ? הרי בכל ההקשרים מדוברמהיכן – פדיון חרמים, ואם החרמים נגררו ממקום אחר רמיקובעת בפשטות ש"חמשנתנונראה אפוא שגם בנושא זה הייתה מחלוקת . אמנםבפדיון . פדיון" ) פ"ח מ"ו ( , אך קביעה זו היא רק אחת המחלוקות בנושא החרם . ידיוןכהנים אין להם פ ערך"האומרערך יפדה המעריך את עצמו ) פ"א מ"א ( או זהלפי אייעהערכים הנזכר כאן הוא קב ,בשלשהההקדשות . . . בשלשהעגלהועריפתזקניםסמיכתהמשנה : "חפץ זה עלי" . כן קובעת כיוצאואדם,וכהןתשעהוהקרקעות,כהןמהןאחדאומריהודהרבי,בשלשההמטלטליןהערכין ( . 7 " ) סנהדרין פ"א מ"גבהן . אמנם פשט התורה ורוב המקורות קובעים בפשטות ניתןהיא למי החרםיהשנימחלוקת מצינו גם דעות אחרות . המחלוקת היא מה דינם שלערכיןנתלכוהנים, אבל במששהחרמים למההייתהבעיקרהאו לבדק הבית . כפי שראינו בפירושנו, המחלוקתוהנים", לכערכיםסתם " לפיוולמחלוקתהסבר מצמצםותראוי להפנות את החרם, אבל כבר המשנה והתוספתא מציע והניםעל שלושה חרמים, לבדק הבית, לכשומעיםאנועלהמחלוקת היא רק על חרס סתם . בפו ולמקדש, כלומר להקרבת קרבנות נדבה . רושנו על אתר . וראו פי , זו משנה אלא ברייתא מהתוספתאאין 6 על הצורך בשיתוף הכוהן בבית הדין ראו להלן . . עוד מגילה פ"ד מ"גראו 7

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help