sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מסכת ערכין 8 הייתה לישועת החולה . נושא זה של תרומות במסגרתשהתרומהבמקבילות ) בתוספתא ( , מדגיש בקשת רפואה או הצלה נדון בהרחבה במבוא למסכת נדרים . ראינו שהייתה זו תופעה נפוצה, ולמקדש הגיעו תרומות רבות בכסף ובקרבנות מתוך מניע זה . עם זאת חכמים הסתייגו מתפקידו ל המקדש כמכשיר להבאת נסים והצלה, ועל כן גם משנתנו מנתקת את התרומה ממצב הבת,ש יכרוןורק במקבילות נשמר הד למוטיבציה המקורית . אין מקום לפקפק ולטעון שהמעשה אינו ז עשויים הרגלאוהיד" ) מודדים ( את נפח שוקלים, הדיונים המשפטיים כיצד "אתהיסטורי . עם ז טיים תאורטיים, פרי יצירתו של בית המדרש התנאי המאוחר . להיות דיונים משפ של דבר, בסעיף זה הלכות רבות טיפוסיות לתורה שבעל פה, ולפחות חלק מהן הן כנראהכללו זיכרון או פיתוח מאוחר . אין בדברינוןאין בידנו להוכיח האם הרקדום . על החלק האחיכרוןז גם כדי לקבוע שההלכות שנשמרו במסורת לא שונו מעט, ולא נערכו במהלך הדורות, אבל הן לא עודכנו במודע מתוך כוונה להתאימן להלכה המאוחרת . חכמים על האבחנות המשפטיותהקפידושטענו בפירושנו לפ"ד מ"א, במהלך הדיון לא תמיד כפי עדות לקדמותו של הניסוח שלפנינו שאינו מתחשבואהאבחנה היעדר", והנדרל""ערךבין " . 4 בחידושי האבחנות המשפטיות ש ד הה ק ד ש ת . ג זה מופיע בתורה, וכרוך בפרשת יובל . גם הוא כערכין קובע ערך קבוע לשדות . הוא לא נהגדין ם המקדיש שדה מקנהבימי הבית, שכן היובל לא נהג בימי בית שני . מחלוקת חכמים היא הא נוהג כהקדש שדה רגיל, או כדין התורה . אם הוא כדין תורה, הרי שכולו תאורטי . ייתכן שהמחלוקת משקפת את ערכיה של תורת חז"ל . חז"ל הסתייגו מאחזקת קרקעות על ידי המקדש, " ) בימי בית שני ( אין אפשרות להקדישכיוםואם הקדשת שדה מקנה היא כשדה אחוזה הרי ש" ה למקדש . לעומת זאת אם המקדיש שדה מקנה נותן את ערכו, הרי שאפשר להקדיש שדהשד שלא שדהגם בזמן שאין יובל . כאמור, נחלקו בכך חכמים ) פ"ג מ"ב ( . מחלוקת דומה היא האם זו חרם עלי", האםשדה"האומרנגאל מועבר לכוהנים או שנשאר כעומד לגאולה, וכן לגבי שדה בשעהקדישבמדיוניםמתקיימים חבפרקאו לבדק הבית ) להלן ( . מגיע לידי הכוהניםשדהה שאינה יובל, ודומה שהמשנה מניחה שניתן להקדיש שדה למקדש וזאת מבלי להתייחס להגדרות האנכרוניסטיות ) המקראיות ( של שדה מקנה ושדה אחוזה . ש ד ה א ח ו ז הה ק ד ש תד . הקדשת שדה בשעה שהיובל נוהג הן מעטות . הלכות עוד פירושנו לפ"ו מ"ג, מ"ד ומ"ה . ראו 4

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help