sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מסכת ערכין 6 גם נחלקים בשאלה מה ערכו של עני . רבי מאיר עקר אתמהדעות שבמשנתנו פ"א מ"ב ( . חכמים ך חכמים מחיר קבוע לכל בני האדם . בכקבעו של הכוהן כמעריך של העני ובמקומותפקידו את תפקיד הכוהן,צמצמוגםבמקבילחכמים את מגמת השוויון בין בני אדם, אבלהמשיכו קמא הותיר את תפקיד הכוהן כמעריך של תנא . לעומת זאת 2 וזאת בהתאם למגמתם הכללית ערכו של אדם, כפשוטו של מקרא . המשנה ) פ"ב מ"א ( אינה עוסקת רק בפרשנות זו, אלא בעיקר שחכמיםאחר נושאבשאלה מה דינו של אדם שהעשיר או העני, ואף זו שאלה טיפוסית לחז"ל . הפך . גם כאן דין ערכין שונהעלי" והוא עני והנערך עשיר, או לערכוהוא מי שאמר "בועוסקים ) פ"ד מ"ב ומ"ג ( ,עליומצביעההמשנהכברמדין מצורע ומדין קרבנות . סביר להניח שהשוני, ש והמשנהשנקבעו בבית המדרש מתוך עיון שיטתי אלא במציאות,ותמלמד שאין אלו הלכ חידהמשקפת פשרה בין דעות שונות . פשרות הן הוכחה לטיפול מציאותי, בניגוד לשיטה א 3 שניתן לחשוד שהיא תוצר של עיון תאורטי לפי מה נקבעת שנת הערך,דיוןמוסיפההמשנה . היא הגיל הנקוב בתורה ) פ"ד מ"ה ( . קביעות כאלו הן טיפוסיות לתורה שבעל פה, אבל כמובן אי לקבוע, במקרה זה, אם הן מסורת מימי המקדש או פרי הגותם של חז"ל לאחר החורבן . ראפש לומר שמערכת דינילאתכמת תרומתה של תורה שבעל פה להלכות ערכין . אין לנו אמסבכך באוירפורחיןנדריםהתיר, כדברי התוספתא : "פהפיתוח מועט של תורה שבעלמבטאתערכין כהררין, ומעילות, חגיגות, שבתהלכות . חכמתולפימתירחכםאבל, שיסמוכומיעללהםואין העבודות,הדינין . . . שיסמוכומיעללהןאין,מרובותוהלכותמועטמקרא,בסערהתלוין מדרש, מרובהמקרא, וההקדשותוהחרמיןהערכיןעליהןמוסף, והעריותוהטמאותוהטהרות תורהמוקצעישמונהאילואומר חנןבןיוסהאבא . שיסמוכומיעללהן יש, מרובותוהלכות הכ"ד ( . המשפט "מוסף עליהם . . . " איננו במשנה - פ"ח הכ"געירוביןפ"א ה"ט ; חגיגה" ) הלכותגופי והלכות מרובות . עם זאת אין מתאיםבהכמקרא מרוסים"א מ"ח ( , אבל הערכין נתפפחגיגהשם ) מרובה", ועסקנו בכך בפירושנו למשנת חגיגה פ"א מ"ח . מדרשלהם המינוח " ע ר ךה ק ד ש ת . ב נקבע לפי ערכו של אדם או לפי משקלו של אדם . הערך היא תרומה רגילה, אלא שגובההקדשת אין שום סיבה להניח שנוהג זה לא היה מקובל במקדש בירושלים, כמו בכל המקדשים האחרים בתקופה ובאזור . הסיפור בפ"ה מ"א הוא סיפור רגיל כזה של תרומה להצלה ממחלה . כבר במשנה בסוף פרק בןת הלכות שעיקרג דין אחד הקשור להקדש כזה ) פ"ג מ"א ( , ובהמשך עוד סדר מבטאת את סולם הערכים המציאותי, שערכו שנהו . בדיוננו במשנה א הדגשנו שהמ - ובפרקים ה פירושנו לפ"ב מ"א והנספח למסכת שקלים . ראו 2 שיטה אחידה עשויה לשקף מציאות, אבל פשרה בין עמדות שונות מלמדת על נוהגים שונים . גם 3

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help