sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מסכת בכורות 12 מעלהרכו, והבבלי מוסיף ודורש פדיון בשה חי בן שנה שערכו הרבה לעכסף ויש מחלוקת על משקל . טהורהבהמהבכור לפי דין תורה בכור בהמה טהורה הוא קרבן ) שלמים ( של הבעלים, ובמדרשים מתנהלים דיונים מעמדו כקרבן . הדיונים הללו ממשיכים אחרי החורבן, ובקריאה המכמה ימים מותר לאכלו ו וזו" : אים כדיונים מעשיים אף על פי שבפועל אי אפשר היה לקיימם, כגוןרשטחית הם נ ולילהימיםלשניטרפוןרבידרש ? נאכללכמהבכור . ביבנהבכרםלחכמיםלהנשאשאלה . קליםקדשיםושלמיםקליםקדשיםורכבלהםאמר 14 ! למדנו ! רבינותלמידיולואמרו . [ אחד ; 411'" ) ספרי במדבר, קיח, עמנאכליהאהבכוראף,דחאולילהימיםלשנינאכליםשלמיםמה ( . בוויכוח המדרשי משתתף רבי יוסי הגלילי . אמנם הדיון 88'עממדרש תנאים לדברים, טו כ, בהיעדר מקדש . דומה,ןנראה מעשי אך כולו תאורטי, שכן מדובר בו במצב שאחרי החורב מ"ח ( , והדיון הוא רק על מקורהמשנה, זבחים פ" – שההלכה בו ידועה ) ממסורת המקדש ? מדרשי לה . ים ) משנה, הובא הבכור למקדש ונאכל על ידי הכוהנמכל מקום, בזמן שבית המקדש היה קיים בפועל לא . זבחים שם ( . סביר שהבעלים צריך היה להביא את הבכור למקדש ולמסרו לכוהנים ואחריותו של הכוהן הייתההכול עלו, לפיכך יכול היה הבעל לטפל בבכור ולתת אותו לכוהן, בר מסתבר . אך הדלהביא את הבכור למקדש . אין על כך עדות מפורשת, לאחר החורבן נקבע הסדר מעניין : הבכור ניתן לכוהן והוא ) הכוהן ( מתייחס אליו כאל הקדש, ליהנות ממנו . על כך הוחל הכלל "ירעה עד שיסתאב", כלומר הכבשוכלומר מטפל בו ואסור ל רבן ירעה ואסור בהנאה עד שייפול בו מום, ואז יהיה מותר לאכילה, כדין כל ק ( ) או הפרה קדש ואי אפשר להעלותו . הפתרון הזה נקבע לשלל מקרים שבהם אי אפשר להעלות אתשהו חים פ"ט מ"ו ( , או פסח שהוקדש שלאספ הקרבן, כגון פסח שהוקדש, ברח ונמצא ) משנה, וכן במקרים דומים ) להלן פ"ב מ"ו ועוד הרבה ( . בדרך ,כהלכה אך עדיין נחשב כהקדש ) שם מ"ז ( ) נפל בו מום ( נמכר ודמיו נחשבו להקדש מזבח ) קנו בהםשהסתאבכלל בזמן הבית לאחר נאמר במשנה אלקרבן שלמים תמים ( . אחרי החורבן, ובמקרה שלנו, מותר לאכלו . כרגיל רק בעקיפין אנו שומעים עלבמפורש ובמחודד מה דינו של בכור בהמה טהורה לאחר החורבן ; כלומר הבא מדרש לשיטתך . 14

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help