sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מסכת בכורות 10 דירות אחרות, בלתיבהמות נהוא הבהמה הטמאה הנפוצה ביותר, אבל במשק החקלאי היו גם בהמהבכלטהורות, כגון סוס . בספרות ההלכתית התנאית יש בכך דיון ישיר רק בתוספתא, " רביאמרועודובמדרש : " ( , 435'" ) פ"א ה"ג, עמבלבדחמוראלאבבכורהב שחיילךאיןטמאה ? וגמליםסוסיםפטריולאחמוריםפטרילפדותישראלראומהאלעזררביאתשאלתינאיחנ ואחדאחדכלשאין,בלבדחמוריםאלאשעהבאותהבידןהיהשלא . היאמלךגזרתליאמר " ) מכילתא דרבי ישמעאל, ושמלותוזהבכסףוניןעטחמוריםתשעיםעמוהעלהשלאמישראל , "היסטורי" ( . אם כן ברור שאין פודים ולד סוס, וההסבר 771'מבשלח, מסכתא דעמלק, א, ע " ) מכילתא דרביסוספטרולאגמלפטרולאחמורופטרשראל . כמו כן : "שרק על חמור צוו י . 9 ( 34'שמעון בר יוחאי, יג יג, עמ מרשנאמתוך : אומרהגלילייוסירבישרק בכור חמור חייב בפדיון : "השגם בבבלי מובאת דר פטרילואפיאנישומע, 'תפדההטמאההבהמהבכורואתהאדםבכוראתתפדההדפאך' . וגמליםסוסיםפטריולא , לךאמרתיחמורפטר – חמורפטר ? תלמוד לומרוגמליםסוסים ? . . . " ) ה ע"ב ( . בהמשךדברבכל – וגמליםים סוספטרי,בשה – חמורפטרי : אומראניועדיין ה אחרות ) שם ו ע"א ( ; אין בכך כדי להוות בסיס לטענהשהסוגיה מועלות שתי הצעות דר שהייתה קיימת דעה חולקת . , והוא מדגיש כי זו 10 זאת, פילון קובע במפורש שגם בכורי סוסים וגמלים חייבים במצווהםע בעיקר מגדלי צאן ובקר" . אינני בטוח שתיאור זה רֵאלי . םהכנסה גדולה כיוון ש"בני אומתנו ה דברי יוסף לפרעה, וספק אם יש כאן תיאור של ארץ ישראל בימיו ) סוף ימיהוא חוזר בכך על כאשר הארץ הייתה מיושבת בצפיפות . אם כן, עדיין אין בתיאור הוכחה שאכן נהגהית שני ( ב ף את ההלכה הצדוקית שהאינטרס הכלכליקשהמצווה למעשה בציבור הרחב . ייתכן שפילון מ ים . מכל מקום, הדרשות הרבות מעידות שחכמים רצו נשלה גלוי, להגדיל את הכנסות הכוה בדברי פילון . הלכה דומה ) שאין פודים אלא בכור המשתקפתלשרש את העמדה ההלכתית חמור ( מבצבצת מתוך המשנה בפ"ד מ"ד, כפי שנראה בפירושנו . וה הלכה למעשה ? יוספוס אינו מזכיר את המצווה, אף על פי שהוא עוסקוצהאם התקיימה המ ים במעשרות האחרים ובזכויות הכוהנים . בספרות ההלכה נזכר פדיון הבהמה לעתההרב ות, אבל כמעט כל האזכורים הם ברמה העקרונית . בספרי מובא סיפור על שאלה שבאה קרוב שמתבכורביבנהבכרםחכמיםלפנישנשאלהשאלההיאזו, תפדהפדהאךלפי חכמי יבנה : " . בהמשך המדרש חוזר בו הדרשן מדרשה זו 138 ' ודרשה דומה מפסוק אחר בספרי במדבר, קיח, עמ 9 הדרשני חריג, ונראה שישיוןנה . הדיון הדרשני אפוא חריג . גם בבבלי הדשופןאוק בודורש את הפסו ההסתייגות מחלק מהדרשות . היה מתאים לפרש שיש מי שחלק על ההלכה, אבל אין רמז במקורות לדע חולקת . . 631על החוקים א 10

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help