sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

7מבוא תוכן המסכת סקת בכל הבכורות : בכור אדם ) פ"ח ( , בכור בהמה טהורה ) פ"ב ( ובכור בהמה טמאה ת עוהמסכ שא נכלל במסכת משום הדמיון בין בכור בהמה ו ) פ"א ( . הפרק האחרון עוסק במעשר בהמה ; הנ בכורות דין שונה . הטהורה ומעשר בהמה . לכל אחד מ בכור אדם הנזכרים במקרא . לאחר הפדיון בכור אדם נפדה בחמש סלעים, שהן תחליף לחמשת השקלים וחמש הסלעים שייכות לכוהן . בתורה ) במדבר ג יג ואילך ( נמצא סיפורהילד הופך לילד רגיל, ה הם תעל ייסודה של המצווה וכיצד נועדו הבכורים מלכתחילה לשמש ככוהנים, ועקתמר מסורת,בפרטי הנפדים על ידי הכוהנים הממלאים במקומם את תפקידי הקודש . לא נעסוק בפועל אין לה כל חשיבות הלכתית . מבחינתם של חכמים המצווה מתחילה ונגמרת בכך טלת על האב, ובהיעדרו היא מוטלת על הבן עצמו . ומשהכוהן פודה את הילד הקטן . המצווה המצווה אין השפעה על פרטיה, והוא איננו חלק מההלכה עצמה . הלהסבר שבתורה כיצד נוצר רות ההלכה נזכר פדיון הבן לעתים קרובות, אבל ה הלכה למעשה ? בספהאם התקיימה המצוו ושין פ"א מ"ז נקבע שהאבדיכמעט כל האזכורים הם ברמה העקרונית . כך, למשל, במשנה בק רם עדיין ניתן לטעון שהמצווה לא זכתהבחייב לפדות את בנו, ולהלכה זו מקבילות רבות . בספרות התנאית אין עדויות לפדיון בן הלכהאגב, אךלהתקיים . פדיון הבן נזכר גם דרך מקורםלמעשה . עם זאת אין גם כל סיבה להניח שהמצווה לא קוימה, וגם איננו שומעים שו שאלה האם אדםה . אמנם במקורות מצינו גם את 1 המרמז שבני ישראל נכשלים במצווה זו ם זו איננה בהכרחצמו ) להלן פ"ח מ"ו ( , כלומר שלא נפדה בילדותו, ברחייב לפדות את ע שאלה מעשית, היא לא יותר רֵאלית מההלכות האחרות העוסקות במצב הרגיל שהאב פודה ה עלולה להיות מעשית אך לא נפוצה . היו יתומים, והיו מן הסתם לאר על כן, השאת בנו . ית . עדיין אין בכך ראיה שהתופעה של סרבנות בפדיון הבן הייתה נפוצה . םגם סרבני וות הלכה למעשה . מספרות חז"למצאלשרי יהעיסוק בשאלה תלוי בהערכה הכללית האם שמרו בנ 1 נשמע הציבור להלכה, ולחכמים . אבל במחקר קיים זרם גדול של חוקרים הסבוריםכללמשתמע שבדרך ה . הם אבל בתחום רגיש זה עדותם של חז"ל אינה מהימנשאמנם תמונה זו מצטיירת מספרות חז"ל רת מצוות יש מקום לתחושתשמיס סיל במעוניינים להציג את הציבור כשומע לדבריהם, שכן רק ע . יתר על כן, הם מתארים בעיקר את חברתם ושם אכן נשמרו המצוות, אך לאשלהםהשליטה וההנהגה במידה מסוימת הוא משתק את המחקר ההיסטורי שלבציבור הרחב . הוויכוח המתודולוגי מסובך, ו בור שמר על ההלכה, עםהציוותציאהתקופה . אנו סבורים שבאופן כללי ספרות חז"ל מייצגת את המ מים הלכתיים מוגדרים . היו תחומים שעליהם הייתה השמירה חלקית יותר . לתחוזאת אין בכך תשובה חלופות קיצוניות . בחברה דתית שומרת חוק תמידזאת ועוד . שמירת מצוות או אי שמירתן הן שתי ) שרמר, חכמים ושלטון ( . ירהשמולבמצויים אנשים שמקפידים פחות, ותחומים שזוכים לפחות תשומת אן את השאלה הכללית, אלא מה אנו יודעים על שמירתה של כל מצווה לחוד . כךים כעל כן איננו שואל דויות הרלוונטיות בכל משנה ומשנה . שאלנו גם במשניות אחרות, וריכזנו את הע

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help