sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מבוא – חולין בים . ההקרבה והאכילה עצמה . אכילה על ידי כוהנים ועל ידי המקריבבן שני שלדת קרעובס ומשפחתו בטהרה ובירושלים ) בעבר גם בחצר המקדש ( . לאחר החורבן גובש הרעיון שהשולחן 4 . ין מזבח וממילא הסעודההוא מע טקסית, כאשר כל מרכיב שבהכה הסעודה ליבה זו הפסמ בעולם המצוות . ובמקביל חלק גדול ממצוות החגים מש כמו עטור ומחויב בכללי טקס, מ על ידי סעודה ובזמן הסעודה, והסעודה היא מרכיב בקיום המצווה . ותנעש החל, ובו סדרת מצוות מפורטת ) רומי הייתה הסעודה מעמד מקודש - גם בעולם ההלניטי ורבן . בדרךמעין קהשולחן וכו ( . הסעודה הייתההיין, נטילת ידים, מספר הרגליים שלמניסוך ממש, והמשיכה בנסך יין . גם הסעודה היהודית החלה ביין במעמדכלל היא נפתחה בקורבן דומה, אלא שהמעמד היה נטול קונוטציה קרבנית ישירה . ד דתימהכנת אוכל למעמ בלטה שחיטת הבשר . הרקע הרֵאלי הוא,ועבודת ה'ן מזבחשהיא מעי,במסגרת זו של סעודה ( , ומכיוון שהשחיטה הייתה 5 מ"ד - יר והוגש רק בסעודות חג ) להלן פ"ה מ"גמצרך נדשבשר היה היא נתפסה כפעולה דתית כשלעצמה . וזאת ,מעמד דתי שחלות בו הגבלות חוקיות שונות הופכת 6 "חברה דתית אמִתית"לת בוהיא מתחולה שנוצרים סביבה כללי טקסלדעת, כל פעול קדמת, הכשרה ומחשבה ) טהרות פ"א מ"א ( , דיקה מומעמד דתי . שחיטת הבשר מחייבת בל להלן נראה שבתקופה האמוראית, נדרש שהבהמה תופרש לשחיטה ארבעה ימים כלומר תכנון . י שיש לה כללהשחיטה היא מצווהה חולה . לפני השחיטה . ובזמן זה 'תבוקר' לוודא שאיננ סממנים לכךאלה הםטקסי בדיקה קפדניים ) להלן ( . כלנדרשיםאיסור והיתר, ולאחריה חובה לאכול בשר, ולעתים אף משתמע מהמקורות שאין לאכול שלפנינו מעמד דתי . אמנם אין שני, אך גםאלא במסגרת סעודות קודש במקדש או מכספי מעשר ) 'בשר תאווה' ( בשרסתם היא מעשה דתי מורכב . במהלך פירושנו אף נפגוש מצבים שבהם,לין מותרתכאשר שחיטת חו לשם המקדש החרב ) פ"ב מ"י ( , או לשם עבודה זרה ) פ"ב מ"ח ( , וגם אלו הם ה נעשיתהשחיט השחיטה נעשית כאשרסממני השחיטה כמעשה דתי . בפירושנו לפ"א מ"א נראה בבירור שמ כל זמן שבית : רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהוכל סעודה ובמיוחד סעודה חגיגית היא בבחינת מזבח " 4 חגיגה כז ; א"ברכות נה ע" ) בבלי,שלחנו של אדם מכפר עליו - פר על ישראל, ועכשיומזבח מכ - המקדש קיים ] ד [ רבי שמעון אומר שלשה שאכלו על שלחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה כאילו"א ; מנחות צ ע"א ) וכן "ע ( " ) אבות פ"ג מ"ד ( . אכלו מזבחי מתים לב זה אין כל אפשרותת במצבורי אשפה . ברם בשות עצמוכמהחלו להתפרסם נתונים עלת בשנים האחרונו 5 לקבוע איזה אחוז עצמות מהוה ראיה לאכילה מוגברת של בשר . ובכלל אחוז עצמות מתוך מה ? אם הנתונים כמהועיעובו, וניתן יהא ליצור סולם של שכיחות עצמות יחסית לחומר אחר שניתן לכמתו, ניתן יהיה גם לקב שנבדק . מצבורכלבשר אכלו בעליו של דתית אמִתית" אינו בא להעניק ציון לאמת הדתית אלא לתאר את התופעה החברתית . חברההמונח "חברה 6 דתית אמִתית היא זו שענייני הדת תופסים בה מקום מרכזי, שבה כל מה שאינו חלק מהדת נתפס כשולי ומשני, ה חילוניתיב מרכזי בחשיבותו . חברהוא מרכו בשוב הרי תיאור המצוות שחששפתה דתית ובבואה לתאר מעמד תחגוג נישואים או לידה בדרך חילונית לפי אופייה, וחברה דתית תהפוך אירוע חשוב כזה לאירוע דתי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help