sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 חלוץ היומון העברי ג' קרסל ניסח את השאלה העיקרית שעמדה בפני קנטור בעת כינון היומון : " [ . . . ] האם באמת עשויה כבר הלשון העברית לשמש את כל צרכי החיים ולא רק את צרכי עמנו ושאלת חייהם, כי אם כל שאלות החיים וצרכיהם למען הקוראים עברית ? ", ואותו קרסל גם ניסח את התשובה המתבקשת : " [ . . . ] ואם זכינו היום שלשוננו משמשת אותנו כיום [ . . . ] בכל צרכינו הרי שיש לנו להחזיק טובה לחלוצי העיתונות העברית היומית" 3 . מראשית שנות התשעים של המאה ה- 19 ועד למלחמת העולם הראשונה כיהן קנטור כרב העדה בשלוש קהילות בערים מרכזיות באימפריה הרוסית, ובו בזמן המשיך לכתוב מאמרים בשפות שונות אשר פארו ביטאונים שונים . ענין "הרבנות הכפולה", שהייתה נהוגה באימפריה הרוסית, מרא דאתרא בצד רב ממונה, עוררה ויכוחים ומחלוקות במשך עשרות שנים . ספר זה חוזר ובוחן את העמדות השונות דרך מעמדו של קנטור שכיהן ברבנות גם בתחום המושב וגם מחוצה לו . הבחינה המחודשת בתחום זה עשויה גם לשפוך אור על מידת תרומתם של "רבנים מטעם" לנושאים שעמדו על סדר היום הציבורי . צירוף העיסוקים, רב וסופר גם יחד, מוסיף מידע על אותם רבנים שידעו לנצל את חוקי הצאר לתועלת עדתם ולהיות לפה לעדה . הפעילויות הרב-תחומיות של קנטור מעשירות את הביוגרפיה שלו, ורבגוניות עיסוקיו מאפשרת לתאר את מורכבות התקופה שבה פעל . אגב כך אפשר לדון בסידרה של נושאים שהעסיקו את יהדות מזרח אירופה בשלהי המאה ה- 19 ובראשית המאה ה- 20 . חלק מהנושאים טרם זכו למחקר הולם, ובחלק אחר המחקר הוא רק בראשיתו . קנטור הוא דמות בולטת בספרות היהודית, ובמיוחד בספרות העברית . מאמריו פזורים על פני עשרות כתבי-עת שראו אור בשפות שונות והם משמשים כמקורות ראשונים למחקר היסטורי . הרצון לקבץ את כל כתביו ואת מכתביו הפרטיים הוא משימה בלתי אפשרית . ביקרתי בבתי גניזה פרטיים וציבוריים ובארכיונים רבים, בארץ ובעולם, "רדפתי" אחרי קנטור לוילנה, פטרבורג, מוסקבה, ברלין, ניו-יורק ועוד, ובכל מקום שאליו הגעתי מצאתי לא מעט מכתביו וביניהם מכתבים שטרם פורסמו, ובטוחני שמצויים עוד רבים נוספים, מה גם שהארכיון הפרטי של קנטור טרם נמצא . במשך למעלה מ- 45 שנה היה קנטור חבר-לעט של י"ל גורדון, משה ליב לילינבלום, דוד פרישמן, שמעון דובנוב, אחד העם, נחום סוקולוב ורבים אחרים שפעלו בדור התחייה . רושמי דברי ימי עם ישראל בזמן החדש ייחדו כבוד לחבריו לעט של קנטור ותהילתם הקנתה להם מקום בפנתיאון הלאומי, אך קנטור נשכח . הספר הזה בוחן את הסיבות לכך ומנסה להציב את דמותו במקום הראוי לה . ספר זה הוא עיבוד והרחבה של עבודת המחקר שהוגשה בשנת תשס"ז לסנט 3 גצל קרסל, "ראשיתה של העיתונות היומית העברית", דבר ( 1945 . 7 . 1 ) , עמוד 6 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help