sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר 13 במסורות המובאות גם במדרש המאוחר , הדיון לא כולל חיבורים אפוקליפטים 8 בני אותה תקופה כדוגמת מעשה דניאל ) המכונה גם קיצה דניאל ( וחזון דניאל . לאורך החיבור ישנו דיון בקשרים שבין ספרות בית שני ובכלל זה ספרות קומראן לספר דניאל מצד אחד , ולמסורות פרשניות בספרות חז " ל מאידך . בעיון בסוגיות השונות יש מיקוד ממצה של נושאים מחקריים העומדים במרכזו של המחקר התלמודי , כמו התפתחותן הספרותית של המסורות בספרות חז " ל , הפולמוס היהודי - נוצרי בימי חז " ל , היחס בין מרכזי התורה בבבל ובארץ ישראל , מאפייניה של פרשנות המקרא בספרות חז " ל ועוד . במרכזו של החיבור ישנן שתי חטיבות : החטיבה הראשונה דנה בנושאים הקשורים להתגלות ) דניאל כנביא , התגלות המלאכים והתגלות עתיק יומין ( ובחזונות המרכזיים שבספר ) חזון " כבר אנש " וחזון ארבע המלכויות ( . החטיבה השניה עוסקת בסיפורי הספר ) בפרט סיפורי מסירות הנפש השזורים בו ( ובעיצוב הדמויות המרכזיות שבו ) דניאל וחבריו , נבוכדנצר ודריוש המדי ( . לצד זה ניתן מקום לדיון כולל בתפילות השזורות בספר ובדרך שבה הן התפרשו בספרות חז " ל . החיבור פותח בחטיבת מבוא הכוללת שני פרקים : הראשון דן בחיבור הספר ובתיארוכו והשני במסגרת הכרונולוגית של הספר . חלק מן הדברים המובאים בספר יצאו לאור כפרסומים במהלך השנים בכתבי עת שונים , אבל לצורך שיבוצם בספר הם עובדו ועודכנו מחדש , הן מבחינת המסגרת ודרך הצגת הדברים והן מבחינת התכנים . בפתח הדברים כדאי לציין את קביעתו של גרינולד , שהמתודולוגיה של איסוף מאמרי חז " ל בנושא מסוים עשויה ליצור אוסף מלאכותי ומוגבל , ובכדי לנתח ולהעריך נכוחה צריך לבחון כל מקור בסביבתו הספרותית הטבעית בתוך החיבור ממנו הוא צוטט , ולדעתו אין מקום להשוואה בין מקורות בודדים המנותקים 9 טיעוניו של גרינולד מאתגרים כל ניסיון המתיימר לאסוף את כלמהקשרם . הדרשות המופיעות בספרות חז " ל על אודות נושא או אדם מסוים ולהסיק מהן מסקנות בנוגע לתפיסתם של חכמים . מכל מקום , אי אפשר ללמוד מעולמם של חכמים בלי ליצור הכללות מן הסוג שגרינולד שולל , ומצד שני צודק גרינולד שיש לבקש לבחון את המקורות בהקשרם הספרותי , ועל כן הסקת המסקנות בספר תיעשה בזהירות ומתוך זיקה להקשרם הספרותי של המקורות . העיון בפרשנות ובשימוש שעשו החכמים בספר דניאל עשויים לשמש מקרה מבחן לדרך בה פירשו והשתמשו החכמים בתכני המקרא ובמושגיו , ולאילו 8 . גם החיבור מדרש דניאל לא נכלל בדיון כיון שמדובר בפירושו הימי-ביניימי של ר ' שמואל בן נסים מסנות . ראו שפירא , ' קיצה דניאל ' ; אבן שמואל , מדרשי גאולה , עמ ' 200 - ,208 232 - 248 ; מאק , ' חידת ר ' שמואל ' . 9 . גרינולד , ' המתודולוגיה ', עמ ' 174 - 176 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help