sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 חמודות אתה ושמירה על הזהות היהודית בתוך סביבה נכרית מאיימת , כפי שעולה מדברי חבריו של דניאל , שהיו מוכנים ליפול לתוך כבשן האש ובלבד שלא ישתחוו לפסלו של נבוכדנצר ) דנ ' ג 17 - 18 ( ; מדברי חברי דניאל שם יכולים היו החכמים לבסס רעיון מכונן נוסף : אין להתנות את עבודת הבורא בשכר ויש מחויבות לעבוד את האל גם ללא גמול , בדומה לדברי אנטיגונוס איש סוכו : " אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס " ) משנה אבות א , ג , עמ ' 353 ( . לדברי חנניה , מישאל ועזריה , הקדוש ברוך הוא יכול להצילם מן האש , אך מכל מקום אין להם ודאות שכך יקרה , ולא בכך הם תולים את התנהגותם ; חכמים יכולים היו לבסס 6 ועוד . מן הכתוב בספר דניאל גם רעיונות הקשורים לפמליה של מעלה ספר דניאל זכה לעיון מחקרי בעת החדשה והוא משך את ליבם של חוקרים רבים שראו בו ספר היושב ב " תפר " שבין ספרות המקרא לספרות הבתר מקראית . הוא נחקר מזוויות רבות ומגוונות ונזכיר רק חלק מהן : מבנה הספר ועריכתו , הרקע ההיסטורי העומד בתשתית הספר , זמן חיבורו של הספר , זיקתו לספרות החצר המקראית והבתר מקראית , נוסחאות תרגום השבעים לספר , שיבוצו בקנון המקראי , המקורות הטקסטואליים הקדומים של הספר וזיקתם לתרבויות הקדומות , הזיקה בינו לספרות הבתר מקראית , התיאולוגיה של הספר ועוד . מעטים יותר הם המחקרים העוסקים בפרשנות הקדומה לספר דניאל , בפרט בכל הנוגע לספרות חז " ל . יש שהתמקדו בפרשנות הקדומה לדניאל שמשוקעת בספרות הבתר מקראית , ויש שעסקו בחקר הפרשנות הנוצרית הקדומה לספר . בנוגע לספרות חז " ל מדובר במחקרים בודדים ומחקרנו מצטרף אליהם . החיבור שלפניכם מהווה סיכום של מחקר בשאלות הנוגעות לדרכים בהן עוצבו הכתובים בספר דניאל בספרות חז " ל ובמדרש המאוחר , והוא נותן תמונה רחבה על הנושאים שעלו מן הספר ועניינו את החכמים במהלך הדורות . אמנם ספר דניאל , כמו מרבית ספרי נביאים וכתובים שאינם כלולים בפעילות הליטורגית הקבועה של בית הכנסת , לא זכה לחיבור מדרשי , ומכל מקום , דרשות עליו משוקעות לאורך כל ספרות חז " ל . ריכוז בולט של חומר מדרשי על ספר 7 למרות שבחיבורנו דנודניאל נמצא בחיבור שיר השירים רבה בפרשות ג ' ו - ז ' . עמ ' 116 ; מכילתא דרשב " י טו , א , עמ ' 71 ; ספרי דברים , מז , כא , עמ ' 104 ; בראשית רבה כ , יט , עמ ' 194 ; ברכות , טו ע " א ; פסחים , סח ע " א ; תנחומא וארא , א ; שם , בשלח , י . 6 . ראו דיון בפרק שלישי , ב . 7 . ריבוי החומר המדרשי מעלה את האפשרות שהיה קיים חיבור כזה , שאבד ברבות הימים . מאק העלה את האפשרות הזו בנוגע לספר איוב . במהלך דיוננו ) להלן , פרק שנים עשר , ג ( נראה שחלק מהחומר המדרשי על דניאל מרוכז בדרשות ערוכות שלמות , כמו הדרשות בשיר השירים רבה פרשה ג , וקשה לדחות את האפשרות שהן הועתקו מחיבור קדום שאבד . ראו מאק , אלא משל , עמ ' 23 - 25 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help