sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | תינוקות, נפלאות תבונתם : ההתפתחות הקוגניטיבית בשנים הראשונות לחיים עצמים ( קביעות, יציבות ) לבין יכולתם בילדות המאוחרת לחלק את תכונות האובייקטים על פי קטגוריות חלוקה גבוהות ( Bornstein, 2013 b ; Bremner, 2013 ) . קשר נוסף שנמצא בין מהירות ההיכרות עם גירוי חדש בינקות לבין מנת המשכל בילדות מחזק את הטענה בדבר שימורן של יכולות קוגניטיביות לאורך זמן ( Bornstein, 2013 b ) . בורנשטיין מצא כי תינוקות שהביטו בגירוי חדש לזמן ממושך, מנת המשכל שלהם הייתה נמוכה יותר מזו של תינוקות שהסיטו מהר יותר את מבטם ועברו לגירוי הבא . תינוקות שעברו במהירות לגירוי הבא ככל הנראה היו מהירים יותר בעיבוד מידע ובהפנמתו ולפיכך עברו מהר יותר לבחון גירוי אחר המכיל מידע חדש . תינוקות שהשתהו ממושכות על גירוי מסוים, היו זקוקים ככל הנראה לזמן רב יותר כדי לעבד את המידע . בורנשטיין טוען כי קשר הדוק בין מדידה שנערכה בשלב מוקדם בהתפתחות לבין מדדים מורכבים ומאוחרים יותר הוא עדות ליציבות בהתפתחות המנטלית מינקות עד הילדות . במקביל לממצאים המשקפים יציבות ביכולת הקוגניטיבית, היבטים אחרים של החשיבה אינם יציבים לאורך זמן . דוגמה לכך היא יכולת שחזור של סיפור שנבדקה בטווח גילים רחב, בין גיל 4 שנים ועד גיל הבגרות ( 2013, Bjorklund, pp . 344 ) . משתתפי המחקר קיבלו מטלות זיכרון שונות ( לדוגמה, שחזור רשימת מספרים, שחזור רשימת מטלות יום - יומיות ותוכן של שיעור או שחזור חופשי של סיפור ) . לכאורה נראה היה כי יכולת הזיכרון יציבה יחסית, אך נמצאו הבדלים בקרב המשתתפים ביכולת השחזור ובשימוש באסטרטגיות זיכרון . שחזור חופשי, למשל, לעומת שחזור מדויק ( שחזור רשימת מספרים ) , הוא מטלה המתאפיינת בשימוש באסטרטגיות זיכרון שונות לאורך זמן, ולכן לא נמצא מתאם ביכולת השחזור של סיפור מהזיכרון בין שלב מוקדם לשלב מאוחר יותר בהתפתחות . עדויות בדבר שינויים שחלים בכישורי זיכרון ובמנת משכל שנחשבו כישורים יציבים לאורך ההתפתחות, כפי שתואר קודם לכן, הן הוכחה נוספת לשינויים שיכולים להתרחש ביכולת הקוגניטיבית . מאפיין שלישי של ההתפתחות הקוגניטיבית הוא שינוי בדרכי הייצוג של מידע . פיאז'ה ( 1952 Piaget, ) ציין כי עד השנה השנייה לחיים מתקיימת אך ורק פעילות סנסומוטורית הבונה לקראת גיל שנתיים את היכולת ליצור ייצוגים מופשטים על העולם . ייצוגים מופשטים הם שלב גבוה בהיררכיה ובאים לידי ביטוי בהתנהגות משוכללת כדוגמת שפה, דימויים מנטליים, חיקוי האחרים, משחק סימבולי . כיום אנו יודעים שהדיכוטומיה הברורה שיצר פיאז'ה בין התקופה הסנסומוטורית לשלב שבו קיים ייצוג מופשט, אינה נכונה . ממצאים חדשים מעידים כי כל אחת מצורות הייצוג הסימבוליות ( שפה, דימוי מנטלי,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help