sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 גם את הפרויקט של הספרות העברית החדשה . רק המאבק עם אותו טקסט אב יש בכוחו להציע מידה של חופש או פורקן ; רק באמצעות העימות ניתן יהיה לנהל שיחה שתהיה בה מידה של שוויוניות — היינו, דיאלוג . אבידן מכיר בסמכות-האב של הטקסט עליו, אך כתיבתו המתמרדת היא פרדיגמאטית לכתיבה העברית המודרנית בכללותה . היא למעשה תחינה אל טקסט האב — ובכלל זה גם אל הטקסט המקראי — שישמע גם את בניו, וחרף העובדה כי אותו טקסט הוא ש"כתב" אותם, הם בכל זאת מבקשים את זכותם הטבעית ככותבים מאוחרים של השפה — הזכות לומר את המילה האחרונה ( החדשה ) . בתרבות היהודית והישראלית — גם מכוח וילונות האנטרטקסואליות — הסיפור הקדום של העקדה הוא, כאמור, בעל נוכחות סמיכה במיוחד, שלא ניתן להימלט ממנה, ובו-בזמן הוא סיפור שקשה להבקיע את חומת הסוד שהוא מציב ולהכריעו . מעניין בהקשר זה, שבמסה מתת מוות קושר דרידה בין הסוד הייחודי של סיפור העקדה לבין הסוד כעיקרון של הספרותיות בכללותה : " [ - - - ] הספרות יורשת, אכן, מהיסטוריה קדושה ששעתה האברהמית נותרת סודה העיקרי [ - - - ] אבל היא גם מתכחשת להיסטוריה הזאת, לשייכות הזאת, למורשת הזאת" . 9 התמונה שבה אין לבן / למשורר המאוחר היכולת להתמודד כנגד אביו / המשורר המוקדם, גוזרת מצב של אין שינוי, ויוצר מעצם טיבו אינו יכול לשאת אקסיומה ממין זה, שהרי הוא שרוי במאבקי כוח כנגד טקסטים קודמים . כדי ליצור בכל זאת שינוי, אחת האסטרטגיות היא לגשת לסיפור יוצא דופן כזה מאחורי מנגנוני הכוח, בין אם על-ידי הנכחת גיבורים נעדרים, תִּמלולם של גיבורים שותקים, או על- ידי שיבושים של מערכי ההזדהות המוכרים . היוצר משמש כמעין סוכן של המרד האדיפלי בתוך מציאות שבה שלטת שרירותו הקמאית של אברהם, ואלו הן כמה מאפשרויות הפעולה שעומדות לרשותו כסוכן אדיפלי אל מול "אומץ אברהם" . אבל גם הפיכת המבט מנכיחה שוב, בעל-כורחה, את עוצמתו של הסיפור הבראשיתי . במסתו "אדיפוס ואברהם" מ- 1957 מנסח משה שמיר את "השמים של העבריות", אם לא של ספרותה . וכך הוא פותח : "שמו של אדיפוס המלך הינו בלי-ספק השם המפורסם ביותר מאלפי השמות המנמרים את המיתולוגיה היוונית [ - - - ] אין מעשייה שהרבו לעטרה פירושים כזו של אדיפוס" . 10 מכאן ממשיך שמיר להשוואה בין סיפור העקדה למיתוס של אדיפוס מתוך כוונה לבחון איזהו המיתוס הרלוונטי יותר לעת המודרנית, ולהיסטוריה העברית בכלל, וכך הוא מכריע וחותם את ההשוואה : "סיפור עקדת יצחק הוא הסיפור 9 ז'אק דרידה, 2008 , עמ' 165 , ראו לעיל הערה 5 . 10 משה שמיר, "אדיפוס ואברהם", בתוך : בקולמוס מהיר, ספרית פועלים, מרחביה, 1960 , עמ' 329 - 333 , הציטוט מעמ' 329 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help