sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 זאת בלתי-נִמְנָעוּת . ומול זה — איזה כוח רומס של העתיקוּת, שבעצם מיטיבה לפענח בכלים שלה את השדה התרבותי שבו אנחנו מתנהלים, בצורה תשתיתית ויסודית יותר מרבות מהתיאוריות העכשוויות ששוררות בשיח . זהו מצב נואש ומוזר, דיאלקטיקה משונה ; יוצרים מבקשים לשנות משהו שכבר קרה, ובו בזמן מה שכבר כתוב הוא דווקא זה שביכולתו "לקרוא" אותם . קריאה דו-כיוונית פרדוכסלית זו מחזיקה את הליבה של שירת העקדה העברית והישראלית במאה העשרים . וכמה היא שונה מן היחס של המדרש והספרות המסורתית בכללה אל הטקסט התנ"כי . בעניין זה מעיר דויד שטרן בספרו מדרש ותיאוריה : התגובה של הרבנים ביחס לסמכות של המסורת הייתה לאמץ עמדה פרשנית המייצגת את ההיפוך הגמור לרעיון של הרולד בלום על חרדת ההשפעה . הרבנים מאמצים באורח מודע את העמדה של "מאוּחרות" [ במקור " b elatedness ", ר . ק . ב . ] . מה שהם מנסים להוכיח הוא שכל חידושיהם וכוונתה של המסורת אפשר למוצאם כבר בטקסט התנ"כי ; שכל מה שהם אומרים אינו מקורי . ולכן השיטה של המדרש היא לזהות את המקור לכל הלכה ואמונה במסורת הרבנית, בטקסט המקראי . ולא 6 משנה כמה מאולץ הוא הקישור . שונה לחלוטין הוא כמובן הדיאלוג ה"בלומיאני" המתקיים בין המשורר העברי והישראלי לטקסט האב . הרולד בלום רתם את המערכת האדיפלית המשפחתית כדי להסביר את מנגנוני המסורת הספרותית, משמע : סופר חזק ( צעיר ) לעולם יקום על קודמו ( מבשרו ) . 7 דוגמא מקומית לפרדיגמה זו העניק לנו נתן זך בהתנגשות הטיטנית הידועה עם הדומיננטה האלתרמנית שקדמה לו . "מטרת הקרב היא ה ד י א ל ו ג ", אומר מדריך הקראטה ללוחם בשירו של אבידן "מול או מהצד" בספר האפשרויות ( מעניינת תשוקתו של אבידן לקראטה כמימוש של היחסים האגוניסטיים הספרותיים ) , ומוסיף המשורר ואומר : "יש לכך השלכות בתחומים שונים" . 8 בפסוק מבריק זה מנסח אבידן, בין השאר, 6 , David Stern , Midrash and Theory , Northwestern University Press , Evanston P . 37 . 1966 . התרגום שלי . 7 ראו : הרולד בלום, חרדת ההשפעה : תיאוריה על השירה, תרגם : עופר שור, הקדמה : שולי ברזלי, רסלינג, תל-אביב, 2008 . 8 דוד אבידן, "מול או מהצד", במחזור "על העצלות, תקלות הכבידה המתחלפת, פער- המוות הבינדורי וכו'", בתוך : ספר האפשרויות — שירים וכו', כתר, ירושלים, 1985 , עמ' 44 . ההדגשה במקור .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help