sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 שהמימוש הספרותי יחליף / ימנע את הקורבן במציאות . יהושע מנסח בווידוי זה את מצבו האפריורי של היוצר בשפה העברית ככזה שעקוד לסיפור, ממולכד בשכבות של טקסט ושל הפרשנויות שנערמו על גביו, ועל כן אחוז כל-כך בצורך למלט ממנו את עצמו, ולעיתים גם את קוראיו . לצד היותו של הסיפור מזמין אינספור אפשרויות פרשניות, הוא גם מגלה סתימות עקיבה וכמעט בלתי נסבלת . זו מעניקה לו הן את כוחו והן את הקושי הגדול להניח לו להיות מבלי לחזור אליו ולבקש לפעול בו ; מעין מצב של קיפאון בתוך אנרגיות גבוהות . הסוד בסיפור, אומר דרידה במסתו מתת מוות, טמון ביחס המוחלט בין אלוהים לאברהם ; ב" [ - - - ] בלבדיות המוחלטת של היחס בין זה שקורא לבין זה שמשיב 'הנני' [ - - - ] " . 5 השאלות נותרות ללא מענה . תודעתו של אברהם — הגיבור הפועל בסיפור זה — חסומה בפנינו, הקוראים, באופן מוחלט, ואיש מבין דמויות המשנה אינו שואל את השאלות המתבקשות מאליהן, פרט לשאלתו האחת של יצחק, אשר זוכה לתשובה ערטילאית מצד אביו . היוצר המאוחר בשפה העברית חש עצמו תלוי ונתון בטקסט הקדום . המעט שהוא מבקש הוא כי שאלתו הנואשת והמאוימת של הבן תיענה : "ואיה השה לעולה" ( בראשית, כ"ב, פסוק 7 ) . אך המענה היחיד שמספק הטקסט הוא תשובתו הסתומה של אברהם : "אלוהים יראה לו השה לעולה בני" ( שם, שם, פסוק 8 ) . המשורר מטבעו מתנגד לקיפאון של הסיפור ומנסה לטלטלו, שהרי קשה מאוד לזוז בו . התנועה הכפויה הזאת בסיפור המוכר ועם זאת הסתום והחידתי של העקדה כמו אומרת משהו על מצבו הקיומי של האדם, אשר אינו יודע כמעט דבר על הבאות . מצד אחר, מאחר שמודל העקדה הוא כה מרכזי במרחב ההיסטורי והתרבותי של היוצר העברי, הוא עשוי לשמש לו כמודל שאין בלתו כדי להסביר לעצמו את הכוחות ההיסטוריים והלשוניים הפועלים עליו . הקריאה היא אפוא דו-כיוונית, מעין מאבק פרספקטיבות . אחת : הרגע ההוֹוִי מול העתיקוּת, שמבקש לעשות לעצמו "תיקון גנטי" ברגע הקדום שבו ה"גנום" נוסח, משום שלוּהיה היוצר מצליח לשנות את מהלכי העלילה ברגע ההוא, אולי גם ההווה היה משתנה . זהו המהלך העכשווי שיש בו בלתי-אפשרות ועם 5 ז'אק דרידה, מתת מוות, תרגמה והוסיפה אחרית דבר : מיכל בן-נפתלי, רסלינג, תל-אביב, 2008 , עמ' 160 . באחרית הדבר שלה למתת מוות כותבת מיכל בן-נפתלי : "אין כניסה לסוד [ - - - ] הוא אינו נסתר או לא נגיש זמנית, כלומר ניתן לגילוי בעיקרון . הוא מצוי על פני השטח, אך אינו בבעלותו של איש" ( מיכל בן-נפתלי, "'יש אנשים שאינם אוהבים את חרות האמירה' — אחרית דבר", שם, עמ' 176 ) .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help