sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 זיוה שמיר | מִים ומִקדם פרסמהּבמקראה שפת ילדים ( 1906 ) , בעריכת המורים ח"פ ברגמן וש"ח ברכוז, נושאת את תת-הכותרת "שיחה הודית" . 4 המשורר אף טרח רבות בכוונה להוציא בהוצאת דביר את תרגומו לעברית של החיבור ההודי הקדום כלילה ודמנה . דומה שביאליק היה הראשון בין סופרי דורו, שפנה למוטיבים ערביים ואוריינטליים, שאותם הכיר גם מתרגומיהם לגרמנית ולרוסית, אך גם מתוך עיבודים מערביים שערכו סופרים מודרניים לסיפורי המזרח ( כך, למשל, ספרו האוריינטליסטי של וילהלם האוף כליף חסידה שיצא בתרגום י"ב לבנר בוורשה, בשנת תרע"א, השפיע על עיצוב "אגדת שלושה וארבעה" ) . מכיווּנים רבים ומצטלבים מתברר כי לקראת סוף העשור הראשון ליצירתו — עם התכנסותם של הקונגרסים הציוניים הראשונים ובהתקרב המאה העשרים — הנמיך ביאליק את המודוס של כתיבתו, סילק ממנה את ההדר הנאוקלסי, ופנה אל מִגוון רחב של ערוצי יצירה כמו-עממיים, פשוטים לכאורה ומורכבים כהלכה : "שירי עם" בעברית וביידיש, פזמונים, שירים לילדים ולנוער, אגדות מתורגמות ומקוריות, בדיחות ומעשיות עממיות . כל אחד מערוצי היצירה הללו מבוסס, בעת ובעונה אחת, על מקורות מתרבות ישראל לדורותיה, ועל מקורות אירופאיים — קלסיים וחדשים, וכן על מוטיבים אוריינטליים, מן האיסלאם או מן האגדה ההודית . כל אחד מערוצי יצירה אלה אף נכתב למען שני ציבורי קוראים מנוגדים : על הציבור האחד נמנו אותם קוראים שעשו אז את צעדיהם הראשונים בספרות העברית ( בני הנעורים או משכילים שחזרו אל עמם "מִשוּט במרחקים" ומתעייה ב"שדות נֵכר" ) , ועל משנהו נמנו אותם קוראים שהיו בקיאים ברזיה של הספרות העברית . כך הלכו ונכתבו עשרות יצירות פסידו-עממיות רבות רבדים, שעלילתן החיצונית אינה מעידה על תוכנן, ושבהן העלילה אינה אלא קליפה דקה המכסה על תהומות של הגות מעמיקה . על כריכת ספרוני האגדות, שהוציא ביאליק בהוצאת דביר שבבעלותו ובבעלות חבריו האודסאים, רשם את המילים "לילדים ולעם" . כאמור, היצירות הללו נועדו, אפוא גם לאותם משכילים שרכשו ידע ובקיאות 4 . האגדה “חמשת העיוורים”, ראו : ח”נ ביאליק, כתבים גנוזים, המלביה”ד משה אונגרפלד, תל-אביב תשל”א, עמ’ 266 - 267 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help