sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 זיוה שמיר | מִים ומִקדם שמאחורי הגדר, מזכיר את המסופר באגדה "הנסיכה ורועה החזירים", אף היא אגדה נודעת מאגדות אנדרסן . סיפורה של הנערה הכלואה במגדל ב"אגדת שלושה וארבעה" מזכיר את המעשייה על "רפּוּנצל", המשלשלת את צמתה ממרומי כלאה, מאגדות האחים גרים . במקביל פנה ביאליק באגדות "ויהי היום" גם אל מוטיבים מן הקוראן ומאגדת העם האוריינטלית . כשכתב את שירו ה"אֶפִּי" הרחב "מתי מדבר" ( השיר נועד בתחילה להיות שיר-אגדה לילדים ) , 3 הוא ביסס את היצירה על גוזמאותיו של רבא בר בר חנא ( בבא בתרא, עג ) , שיש להן מקבילות באגדות האיסלאם ( כגון אחת הגוזמאות שבמרכזה הסיפור על הדג הגדול, שעלה עליו חול ונראה ליורדי הים כיבשה של אי פורח [ שם, ע"ו ] , המצוי גם בסיפורי סינבד המלח מתוך אלף לילה ולילה ) . למעשה, גם את "מתי מדבר" ניתן לפרש כ"אַגָּדָה עַתִּיקָה עוֹד אֶחָת" שנושאות שיירות הגמלים על דבשותיהן . חזון תעתועי המדבר, בצירוף הדמיון המזרחי הפורה, המחבב פנטזיה וגוזמה, עשויים לספק את ההנמקה הראליסטית והפסיכולוגית למראה הנשקף לנגד עיני הפָּרש מעל צוקי המדבר . זיקתו זו של ביאליק לאגדות המזרח התגלתה אף היא בכל סוגי כתיבתו, מרגע שנטש בשנות מִפנה המאה את הכתיבה הנאוקלסית, הכבדה והמכובדת, הטבועה בחותמם האריסטוקרטי של אחד-העם ו"בני משה", ופנה ליצירה הכמו-עממית, בכותבו שירי עם, מְקָמות, אגדות ומהתלות . כבר בשירו הכמו-עממי המוקדם "בין נהר פרת ונהר חידקל" ( 1906 ) , המיר ביאליק את טווס הזהב ( "די גאָלדענע פאַווע" ) משירי העם היהודיים, המביעים געגועים לבואה של בשורה טובה מן המרחקים, בדוכיפת הידועה מן התנ"ך ( ויקרא יא, יט ; דברים יד, יח ) ומן הקוראן ( סורה 27 ) , וזאת כדי לשוות למציאוּת הדמיונית, המתרחשת "בֵּין נְהַר פְּרָת וּנְהַר חִדֶּקֶל", אופי כמו-מזרחי ( אגב הכלאת תמונות המזרח הקדום שמִּן המקרא עם "המזרחאות" שבבתי-הכנסת של מזרח-אירופה, שם יושבת בת-ישראל בעֲזרה, ומתפללת לגאולתה, לבוא חתנה בדרך נס ) . הייתה זו אחת מדרכיו של ביאליק להרים תרומה להשתלבותו מחדש של העם במרחב השמי . כשם שב"אל הציפור" שיקף את ארץ-ישראל 3 . ראו פ’ לחובר, ביאליק — חייו ויצירתו, תל-אביב תש”ד, עמ’ 378 - 397 ; ראו גם : איגרות ביאליק, כרך א, עמ’ קנג .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help