sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 ( חלק שני ) גיליון מיוחד 70 שנה למוסד גיליון ,86 ניסן תש“ף, אפריל 2020 אלי והציע לי להצטרף ל”קיסריה” . . . שירתי למעשה ב”קיסריה” עד 1993 , מ’רצפת הייצור’, דרך פרויקט גדול בחו”ל, וב - 1989 קיבלתי פיקוד על יחידה מבצעית . כשסיימתי, שבתי כבר היה ראש המוסד והציע לי לראות תוכן שונה מזה שב”קיסריה” . . . עברתי לאגף ה - IT של המוסד, לאחר מכן לתחום הטכנולוגי - מבצעי , בהמשך תקופה קצרה ב”תבל”, ולתקופה של כשנה ב”צומת” למבצע מורכב . . . . באותה עת הייתי סגן ראש האגף ומפקד קורס בכיר . חשבתי שזהו תפקידי האחרון במוסד . אפרים הלוי הציע לי לשרת כראש אגף ולא סרבתי . . . כשמאיר דגן ז”ל התמנה לראש המוסד הוא בחר בי להיות סגנו . ” כסגן ראש המוסד התחלתי לראות את הדברים בזווית ראייה רחבה יותר . כראש הארגון על אחת כמה וכמה מה השתנה מבחינתך בדרך לתפקיד ראש המוסד ? “ודאי שחל שינוי ! ” הוא מצהיר מיד, “לאורך כל התפקידים, עד תפקיד סגן ראש המוסד, אתה מסתכל על משימותיך באופן צר . יש משימה, צריך לבצעה וזהו ! . . . כסגן ראש המוסד התחלתי לראות את הדברים בזווית ראייה רחבה יותר . כראש הארגון על אחת כמה וכמה : ניהול הארגון מקצה לקצה על כל תחומיו - מבצעים, מודיעין, טכנולוגיה ולוגיסטיקה ; פגישות עם מקבילי בצה”ל ובקהילת המודיעין – הרמטכ”ל, ראש השב”כ , ראש אמ”ן, ראשי הזרועות ; פגישות וממשק עם הדרג המדיני, וועדת החוץ והביטחון . . . טיפוח יחסים עם בעלי תפקידים מקבילים לי בחו”ל . . . אתה בעולם הרבה יותר רחב ומגוון . . . המרחק בין לשכת הסגן ללשכת הראש הוא כמה עשרות מטרים אבל הוא גדול הרבה יותר ( צוחק ) , עולם שלם של עשייה . . . בראש הארגון אתה מנהל את ארבעת התחומים, את הפעלת הכוח ואת בנין הכוח – ההשקעה בעתיד ! תמיד קיים הפיתוי המובן להשקיע בהפעלת הכוח, כי על - פיה מודדים אותך . . . ההחלטה שלי הייתה לפעול ביחס של 80 / 20 . . . עשרים אחוז השקעה בבניין הכוח מתוך ידיעה שאני לא אראה את הפירות, מהם ייהנו אלה שיבואו אחרי . ניתנת האמת להיאמר כי קדנציה של חמש שנים בתפקיד היא מעל ומעבר, ועל מי שעומד בראש הארגון מוטלת האחריות לבניית הכוח, גם על חשבון “הגלורי” האישי . זה חיוני ! ” על מי שעומד בראש הארגון מוטלת האחריות לבניית הכוח, גם על חשבון "הגלורי" האישי . זה חיוני ! היו גם ראשי מוסד שבאו מבחוץ . . . “כל עוד אין משבר בארגון יש לבחור את הראש מקרב בכירי המוסד . . . להיות איש מוסד זה מקצוע ! . . . לקחת מפקד אוגדה ברמת הגולן ולמנותו למפקד חיל - האוויר נראה הזוי, לא ? יחד עם זאת זה לא בלתי אפשרי אך מלווה במסלול לימודי ארוך בתוך הארגון . . . למאיר דגן הייתה היסטוריה מוכחת של פעילות חשאית אך לקח לו זמן עד שהוא למד לשחות בתוך המוסד . ראש מוסד צריך לפעול ככזה מהיום הראשון בתפקיד ! כאמור, בעת משבר גדול יכולה להיות לכך משמעות ולכן, זה אפשרי . . . אחריותו של ראש המוסד היא להציע לדרג המדיני שלושה מועמדים ראויים לתפקיד, שצמחו במוסד וגם ביצעו תפקיד חיצוני משמעותי . . . ” מערכת היחסים שלך עם ראש הממשלה ? “אני פעלתי מול ביבי נתניהו, בשלוש ממשלות רצופות בהן כיהן כראש ממשלה . הקשר היה אינטנסיבי מאוד, רציף וישיר . ראש הממשלה הוא הממונה הישיר על ראש המוסד . לצד הקשר איתו מתקיימים קשרים עם שר הביטחון, שר החוץ, שר האוצר וועדת החוץ והביטחון, הקבינט הביטחוני . . . הקשר עם ראש הממשלה כולל לפחות פגישה שבועית אחת וסדרות של פגישות אד - הוק בהתאם לקורה במרחב . . . הקשר שלי עם נתניהו היה תקין לחלוטין ! ראש הממשלה אינו בוחר ביס - מן אלא באיש מקצוע שיציג לו את המציאות כהווייתה . . . אם נוצרים חילוקי דעות מבררים אותם . . . המשימות נגזרות מהצרכים של מדינת ישראל ולא של ראש הממשלה, גם כשהוא זה שמטיל אותן או מאשרן באופן אישי . בתחום הביטחון של מדינת ישראל יש למוסד את היכולת להציג את התשובה הנכונה בעיתוי הנכון ובמחיר המתאים . . . בהקשר הזה רצוי לציין כי היו גם לא מעט משימות שהמוסד ביצע שאינן בתחום המודיעין, שלא ניתן לפרטן . ” אם כך מהי השליחות ? “הגדרת תפיסת האחריות של המוסד בתוך מרחב הביטחון של מדינת ישראל היא : ■ סיכול איומי נשק בלתי קונבנציונלי . ■ סיכול פעולות טרור כנגד מדינת ישראל ויהודים ברחבי העולם . ■ לספק לצה”ל מידע ומודיעין שיאפשרו לו לממש את אחריותו במרחב הביטחוני . ■ לתת לממשלת ישראל תשובה מבצעית ונקודתית לכל סוגיה שאינה מוגדרת בשלושת רכיבי האחריות שצוינו ( מבצעים מיוחדים ) " . ניכרת בדבריו של תמיר פרדו הדגשה חוזרת ונשנית של האחריות על המרחב הביטחוני, הן של המוסד והן של השותפים לביצורה של המדינה וההגנה על תושביה ועל יהודי התפוצות . איך הממשק עם נושאי אחריות נוספים ? ועדת ראשי השירותים ( הור”ש ) ? המל”ל ( המטה לביטחון לאומי ) ואחרים . . . “על הקשרים בוועדת ראשי השירותים ? להודות על האמת אני לא יודע איך הקשרים בהווה . הסתמנה דעיכה של פעילות הוועדה גם מתחילת הקדנציה שלי . קיים פרדוקס בקשר המדובר – שניים מראשי השירותים כפופים ישירות לראש הממשלה, בעוד שראש אמ”ן כפוף לרמטכ”ל , לשר הביטחון ולראש הממשלה . מצד שני יש את הור”ש המורחב – פורום שהתכנס בשעתו לעתים קרובות, יחד עם הרמטכ”ל, שר הביטחון וראש הממשלה . ההחלטות המשמעותיות התקבלו, באופן טבעי, בור”ש המורחב . לכן, הור”ש הלך ודעך . . . ניסיתי להקים מסגרת של ראשי הארגונים והרמטכ”ל . באופן מעשי, הצלחתי להניע מפגשים בלתי פורמליים עם בני גנץ שהיה הרמטכ”ל . זה לא התקבע ולא המריא . אני עדיין חושב שזו מסגרת חיונית . לראש הממשלה יש שני “כלים” – המזכיר הצבאי וראש המטה לביטחון לאומי ( המל”ל ) . באמצעותם בני גנץ - יחסים מצויינים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help