sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | המוח הסורר ; בסוציולוגיה של המדע הושתתו על ההנחה ש"מדע זה מדע" ושדפוסי המחקר, הגילוי, החשיבה והחינוך המדעי הם אוניברסליים . גדולי הדור הראשון בתחום, יוסף בן-דוד הישראלי ורוֹבּרט מֶרטוֹן האמריקאי, הדגישו שהקהילה המדעית היא אוניברסלית ופתוחה לכישרון האנושי באשר הוא . יוּרגֶן הַבֶּרמַָָָָס, מגדולי הפילוסופים הגרמנים בחמישים השנים האחרונות, טען כי ראוי שהמדע ישמש דגם אידיאלי לקהילת שיח דמוקרטית ופתוחה . גם אדוארד שׁילְס, מגדולי הסוציולוגים בעבר, ציין כי האמונה ש"מדע זה מדע" היא מושכל יסוד . לדבריו, "בכל מה שקשור למרחביה ולקריטריונים לקבלה אליה, הקהילה האינטלקטואלית היא האוניברסלית מכל הקהילות . . . בעיקרון, מאפיינים פרימורדיאליים כמו קשרי משפחה, מקום יישוב, שבט או טריטוריה אינם תקפים בכל הנוגע להערכת כישוריהם של החברים במוסדות המדע או לקידומם במעלה 8 אכן, דומה שהמדע אינו מציב גבולות הייררכיות היוקרה בהם" . בפני לאום, מין, גזע או דת, וכל מדען, ללא קשר למוצאו, זכאי להשתתף במחקר ולפרסם את ממצאיו בכל במה מדעית . גישה זו הניחה כי כישרון מדעי מתפלג באופן אקראי, ויצירה וחידוש במדע אינם תלויים בתרבות שהמדען גדל בה . בניגוד למסורת אוניברסליסטית זו, חוקרי מדע וטכנולוגיה ) Science and Technology Studies, STS ( קבעו בעשורים האחרונים מושכל יסוד שונה . לטענתם, המדע הוא חברתי במהותו, וכדי להבינו מוטב להציבו בהקשר החברתי של סביבתו . לטענתה של קלר, למשל, חוקרי המדע "גרמו לזה שכיום לא ניתן עוד לחשוב על ה'טבע' כנתון או 'לשקפו' בצורה כלשהי . מה שאנחנו יודעים ומה שאנו מתיימרים לדעת בנוגע לעולם הטבע מגיע אלינו 8 . Edward Shils, “Color, the Universal Intellectual Community, and the Afro - Asian Intellectual”, Daedalus 96 ( 2 ) p . 284 . 1967,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help