sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 השינוי הקובע במעמדו של ישורון מתחולל בשנות השבעים והשמונים . מאיר ויזלטיר מגלה בשירתו חלופה ממשית למה שהוא תפש כנוסחה ממותנת וגזוזה של המודרנה : הסימבוליזם המהוקצע של אלתרמן מחד, והמינימליזם המופשט של זך, מאידך . ב"פסח על כוכים" — "השיר הקולע חלה אחת, חמה וקשה, מן הבצק היהודי ומן הבצק הפלשתיני" — ובדמותו האקסצנטרית והשולית של ישורון, גילה ויזלטיר אפשרויות משחררות, שנרתמו על-ידו לביסוס הכיוון השירי החדש שלו ושל בני דורו ( ויזלטיר, ,1975 1980 ) . תמורה בתדר הקליטה של שירתו מתרחשת כשמתקבלות הפנים החדשות של השירה בסימן קריאה, ולאחר מכן בחדרים . מנחם פרי היה בעל-משקל בעיצוב האקלים שבו ישורון לא רק נקרא אלא גם כתב ( עיקר יבולו של אבות נכתב בעשרים השנים שבהן "כיהן כזקן" . . . אצל צעירי סימן קריאה ) . כעורך וכמו"ל, אך גם כחוקר וכמרצה, פרי הטביע חותם על הטעם הספרותי שלנו . קראנו אצלו את הורביץ, ויזלטיר, וולך, שבתאי ולוין בנשימה אחת עם סילביה פלאת, ווירג'יניה וולף . במבט לאחור מתחוור לי שחשבתי על אבות בזיקה למנדלי, ברנר, גלטשטיין, אצ"ג, ולתרגומים החדשים של גוגול, בקט ושלום עליכם . הסמינריון של פרי טרף את הסדרים : קח לויזלטיר והשבר- הסורי-אפריקני לישורון נקראו כשערורייה ; ובכל זאת, בנשימה אחת עם ביאליק, פוגל ושטיינברג . מה שהורגלנו לתפוש כ'שירי' עבר תהליך 'הזרה', וחודד הקשב לסולם צלילים חדש . פרי העלה את סוגיית גבולותיו של השיר, פתח אותו למחזור השירים ולביוגרפיה . ה"משורר גם בחייו" התגלה לא רק בשאיבת פרטי היום-יום לתוך השירים, ב'התכתבות' התהליכית שביניהם, אלא גם במעשים ובמחוות שמחוץ לשיר ( מה שנחשב לסטייה, אם לא חטא, באותו עידן פורמליסטי ) . סטורקטורות-על התגלו כפיגומי משנה ונחשפו מסומניהן של תבניות תמאטיות כדי לגלות עוד מערכת ניגודים והתפצלויות ולהאיר את "המטאפוריות הטוטאלית" על-מנת להחזיר אותנו באופן חי לריאליה אינטימית של "המשורר המסתכל החוצה ופנימה" . כך ב"בשירה צריכים להשתמש בכוח" ( דבר 1974 ) , הכניס פרי לרפרטואר של השיח על שירי אבות שורת עניינים שהפכו מאז למרכזיים, למעין קונסנזוס של הקהיליה הפרשנית . מאמר זה הכין את הקרקע להתקבלות רחבה יותר של שירת ישורון, מעבר לחוג המשוררים . מאז שראו אור כל כתביו של ישורון ( 1995 - 2001 ) ולאחרונה גם מבחר שיריו ( מלבדאתה 2009 ) , החלה עבודתו להיקרא מחדש . קשה לחשוב על משורר ישראלי שזכה בשנים האחרונות למשקל כה רב אצל משוררים, חוקרים, ובעיקר חוקרים צעירים . העניין הגובר בעבודתו הניב דיונים בתחומים מגוונים : הביוגרפי ( צורית 1995 ) , ההיסטורי מודרניסטי ( אופנהיימר 1997 ; לחמן 2000 ) , הביקורת של התרבות ( גלוזמן 1999 ) , הפסיכו-סמיוטי ( וולקשטיין 2000 ) , הפסיכולוגי-חברתי ( מישורי 2005 ) , האידיאולוגי-פוליטי ( רוגני ,2006 חבר ,2009 2010 ) , היסטוריה של השואה ( אלבג, 2009 ) , פוליטיקה של זהויות ( שבת 2010 ) וההיסטורי-לשוני ( גרינוולד 2010 ) . אם בשלביה הקודמים של התקבלותו של ישורון עמדה הפרשנות בעיקר על ניגודים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help