sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מחקר מדיניות 130 | התאמת מערכת החינוך למאה ה – 21 החינוך לצורכי המאה ה- ,21 כלומר — רפורמה בכל שנתיים בממוצע ( נוסף על רפורמות מבניות שנעשו במערכת החינוך בשנים אלו ) . חרף ריבוי הרפורמות נראה שמערכת החינוך מתקשה לספק את התפוקות המצופות ממנה : במבחנים בינלאומיים כגון מבחן פיזה ( שבודק תלמידים לקראת סוף לימודיהם ) ומבחן פיא"ק ( PIAAC ) ( שבודק מיומנויות של בוגרים ) הציונים בישראל נמוכים יחסית . נמצא ששיעור גבוה במיוחד מן התלמידים והבוגרים של מערכת החינוך לא רכשו כישורים שנחשבים בסיסיים בסטנדרטים בינלאומיים . גם כשבוחנים את ההיבטים המסוימים שבהם התמקדו הרפורמות, נראה שהמצב בישראל אינו מזהיר : ההסתברות שתלמיד ישראלי יישם אסטרטגיות שמבוססות על שינון גבוהה פי שניים מההסתברות שיישם אסטרטגיות שמבוססות על ניתוח עמוק של הבעיה ( 2016 OECD, ) . כך גם בכל הנוגע לתקשוב — אומנם אין די נתונים על מידת הטמעתם של יישומי תקשוב במערכת ומידת ההצלחה שלהם, אבל מהנתונים הקיימים עולה שהטכנולוגיה המקובלת בבתי הספר אינה מתאימה לנעשה בעולם שמחוץ לכיתות הלימוד ( עזרי ההוראה והלימוד ועזרי הבחינות מבוססים כמעט אך ורק על חוברות נייר, על כתיבה במחברות ועל שימוש בלוח כיתה סטנדרטי ) . נראה שיש מקום לשיפור גם מבחינת שביעות הרצון של ההורים והתלמידים : ההורים בישראל שבעי רצון פחות מההורים במרבית המדינות המפותחות, ומרבית התלמידים בגיל חטיבת הביניים והתיכון אינם חושבים שמה שנעשה בבית הספר רלוונטי לחייהם מחוץ למוסד הלימודים ( ראמ"ה, 7102ב ) . אנו סבורים שכדי לחולל שינוי אמיתי במערכת החינוך ולהתאימה לצורכי העולם המשתנה יש צורך למפות את החסמים הבסיסיים המונעים את התאמתה לתמורות המאה ה- 21 ולבחון דרכים להתמודד עם חסמים אלו . סוג אחד של חסמים נוגע לצורך בשינוי מערכת החינוך ממערכת מסורתית שמתמקדת כאמור בהקניית ידע מוגדר למערכת מתקדמת שמתמקדת בשיפור כישורים . החסמים המרכזיים מסוג זה הם : ( 1 ) הכישורים הנדרשים כדי לעמוד בהצלחה בבחינות הבגרות והכישורים הנדרשים כדי לעמוד בהצלחה בדרישות הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה אינם משקפים במידה מספקת את הכישורים הנחוצים להתמודדות עם אתגרי המאה ה- 21 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help