sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מחקר מדיניות 137 | הוועדה לבחירת שופטים חשובים שעומדים בבסיס עבודת הרשות השופטת ומבטיחים את אמון הציבור בשופטים : עצמאות השופטים ואחריותיותם . קיומם של שני העקרונות האלה הוא תנאי הכרחי לתפקודה התקין של הרשות השופטת, אולם קיים ביניהם מתח טבעי . לוועדה לבחירת שופטים יתרון על פני שיטות אחרות למינוי שופטים בכך שהיא מאזנת בתוכה בין שני העקרונות האלה, וכך מביאה להגשמת שניהם . למנגנון המינויים הטוב הנוהג בישראל חשיבות מיוחדת על רקע הסדרים בעייתיים אחרים בישראל שאינם מבטיחים בצורה מספקת את מעמד השופטים . ראשית, בישראל אין שריון בחוקה של ההסדרים המבטיחים את מעמדם העצמאי של השופטים, כגון קביעותם בתפקיד, מועד פרישתם ודרכי מינוים והדחתם . זוהי בעיה חשובה במיוחד על רקע כוחן הרב של הרשות המבצעת והקואליציה בישראל, וכוחה המאזן החלש של הכנסת כגוף מפקח ומבקר . שנית, מבחינה מוסדית, הרשות השופטת איננה עצמאית משום שהאחריות האדמיניסטרטיבית לתפקודה מוטלת על שר המשפטים . במילים אחרות, באיזון בין עקרונות העצמאות והאחריותיות ניתן בישראל משקל רב לאחריותיותה המוסדית של הרשות השופטת, על חשבון עצמאותה . לכן יש הצדקה מיוחדת להבטיח את עצמאותם של השופטים . מחקרים מהעולם מהשנים האחרונות מראים שהדרך האפקטיבית ביותר לעשות זאת היא באמצעות הסדרה טובה של דרכי מינוים של השופטים ( וכן באמצעות הסדרה הקובעת רשימה סגורה של עילות מיוחדות להעברתם מהתפקיד, משום שערובות נגד הדחה הן אמצעי חשוב להבטחת עצמאות השפיטה ) . בשורה התחתונה, דגם מינוי השופטים בישראל באמצעות הוועדה לבחירת שופטים הוא מוצלח ומתאים לתנאים המיוחדים שבמסגרתם פועלת הרשות השופטת בישראל ( היעדר שריון מעמדה בחוקה והיעדר רשות שיפוטית עצמאית מבחינה מינהלית ) . לכן אין לקבל את הטענות שעולות מפעם לפעם בשיח הציבורי שלפיהן יש לתקן את השיטה הזו . טענות אלה נשמעו ביתר שאת בתחילת 2019 בעקבות החשדות שנקשרו בשמו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, שעלה מהם חשש ששיקולים פסולים היו מעורבים במינוי שופטים ובקידומם . אומנם יש פרטים בשיטת מינוי השופטים שמן הראוי לתקנם, כמפורט במחקר זה ( לדוגמה הצורך במחויבות עמוקה יותר לעקרון

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help