sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר 13 זוסמן, '"תורה שבעל פה" פשוטה כמשמעה : כוחו של קוצו של יו"ד' ( 2005 ) , שבו נדרש לשאלה 'מתי חל המפנה הגדול ומאימתי החלו להעלות על הכתב את ספרות 3 מחקרו של חז"ל, והיא פסקה מלהיות תורה שבעל פה כפשוטה, על פה ממש' . זוסמן הושתת בעיקרו על ניתוח של ספרות חז"ל עצמה, שממנה דלה כל רסיס מידע העשוי להאיר את דפוסי הלימוד והיצירה בזמנם של התנאים והאמוראים . באמצעות עיון מעמיק ובקיאות מופלגת הצליח לפסוע לתוך בית מדרשם של החכמים ולהתוודע לעולמם התרבותי . ראוי לאזכור גם ספרה של טליה פישמן, ) 2011 ( Becoming the People of the Talmud , שבמוקדו עומד תהליך הפיכתו של העם היהודי ל'עם הספר' בימי הביניים בהקשרו הנרחב . חיבורים אלו, כמו רבים אחרים, הולידו שיח ער, לעיתים נוקב, בקרב החוקרים, ולכלל הכרעה טרם הגיעו . בדרך כלל שאפה ספרות המחקר המודרנית להתחקות אחר המציאות ההיסטורית לאשורה, ובעיקר לנסות ולברר מתי ובאילו נסיבות הפכה התורה שבעל פה לתורה כתובה . אך דומה שתולדות הדיון בטיבה של התורה שבעל פה ובגלגוליה שהתנהל לאורך הדורות חשובות לא פחות מפענוח קורותיה האותנטיים, והן פרשה מרתקת מצד עצמן : כיצד תפסו חכמי ישראל את תפקידה ואת ייעודה של תורה שבעל פה מעיקרה ? מתי סברו שנעשה המעבר הדרמטי מתרבות אוראלית לתרבות טקסטואלית ? מי היה לדעתם האחראי לשינוי דפוסי המסירה ? האם ראו בהתפתחות זו תמורה חיובית או שלילית ? ואומנם, האופן שבו שוחזרו פשרה וקורותיה של התורה שבעל פה במרוצת הדורות פותח צוהר לעולמם של חכמי ישראל ותורם רבות להבנת הלכי רוחם והשקפתם בשאלות השעה של זמנם ומקומם . תמורות העיתים הטביעו את חותמן על הדיון בסוגיה מרכזית זו ועיצבו את קווי התנהלותו . חשוב במיוחד היה המהפך שהתחולל בתפיסת מהותה של התורה שבעל פה במעבר מימי הביניים לעת החדשה : אם בימי הביניים רווחה התפיסה שלפיה המסירה האוראלית שימשה ערובה להנצחת המסורת האותנטית, אזי בעת החדשה הלכה והתבססה השקפה חלופית שלפיה מסירה אוראלית נועדה לסייע בעדכון ההלכה ובסיגולה לנסיבות משתנות . המהפך בתפיסת מהותה התאורטית של התורה שבעל פה גרר מפנה של ממש גם באופן שרטוט מסלולה ההיסטורי . הנחות מסורתיות באשר לעיתוי המדויק שבו נעשה המעבר מתרבות אוראלית לתרבות כתובה נדונו מחדש לנוכח המשמעות התאולוגית החלופית שנקשרה בהן מעתה . 3 עיינו : זוסמן, תורה שבעל פה, עמ' 902— 384 .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help