sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 לנוכח ערב סתיו מחריש הארץ . ביטוי לכך הוא מכתב שכתב לו קורא בן גילו, מכתב שלא נשלח מעולם אך רבים ציטטו אותו וחיים גורי אף הקריא אותו בלווייתו של יזהר : מעריציך בכל הארץ מחכים בקוצר רוח לפרסום יצירתך שבכתובים . אני מקוה שלא יהיה זה מעשה- חונף ולא יעלה על שפתיך חיוך- קומפלימנטים, אם אגלה לך 'סוד' גלוי שקיים חוג של מעריצים נלהבים ליצירותיך [ . . . ] האם עלה על דעתך כמה חסר להרבה 'צברים' מ'הסוג שלי' כוח ספרותי שיהא נושא להערצתם, כלומר מבטא בנאמנות את רוחות- בטנם הנלוזות ואת חיבוטיהם הרוחניים בתוך ההוויה הארצישראלית המתהווה, הנבוכה, הבלתי מגובשת . ולך יש כל הסיכויים – אם תרצה ואם תסרב – להיות האדם הזה . לכל נוער בעולם ישנו האדם- הסופר שלו העומד גבוה- גבוה מעליו – ובתוכו . כאלה היו לנו – רק שניים . ביאליק וברנר . שלישי לא קם עדיין [ . . . ] והאמת שלך היא 'צברית', היא צמחה בין פרדסים וחולות, בחמסינים ובשדות העמק . היא ארצישראלית [ . . . ] בקיצור, 'מנגנון הרכילות' שלנו, מעריציך, משוכלל למדי . אנו עוקבים אחריך כל אותו זמן . עצבים בעצבך ושמחים בשמחתך, וכעת קצרה רוחנו מחכות לפרסום יצירתך . אנא, יזהר ס . , מהר והוציאה- לאור . ואל נא תחשוב שאני או אנו מצפים למין 'מדריך פסיכו- פוליטי לצברים' . אנו פשוט רוצים לשמוע שוב את קולך, ולחוש את עצמיותך- עצמיותנו [ בן דור, מבחר מכתבים ורשימות , עמ' 100 - 101 ] . 4 111 - 112 , עמ' 116 הערה 149 ; שקד, הסיפורת העברית , ד, עמ' 190 , וראו שם לאזכורם של מבקרים נוספים . היניקה של יזהר מגנסין היא מפורשת, וכמה משמות סיפוריו של יזהר ( 'בטרם יציאה', 'אצל הים' ) רומזים לשמות הנובלות של גנסין ( 'בטרם', 'אצל' ) . ב'אפרים חוזר לאספסת' היניקה מסיפוריו של גנסין בולטת במיוחד . לצד תיאורי ההתלבטות הפנימית המובאים בזרם תודעה, אפשר לראות מוטיבים מן השפה הגנסינית, כמו למשל הצבע הצהוב המתאר אווירת מיאוס . ראו אצל גנסין : 'מאותה שעה והלאה התחילו זוחלים ימים ארוּכּים וצהובים, והיתה שפוכה בטלה בכול', 'אחר- כך היה ההבל כבד והדממה היתה צהובה והצחנה הפיצה שמנונית', 'את המישור השומם של אתמול ואת השממה הצהובה של מחר', ( גנסין, 'בינותים', כל כתביו , א, עמ' 178 , 180 , 194 בהתאמה ) ; וראו אצל יזהר : 'והכל נעשה צהוב ומיותר' ( ס . יזהר, 'אפרים חוזר לאספסת', עמ' 38 ) . לא לחינם פותח יזהר את ספרו הראשון בגיבור בשם 'אפרים', כשם הגיבור המנסה להתאבד בסיפורו האחרון של גנסין, 'אצל' . להבדיל מ'אפרים' של גנסין, אפרים של יזהר אינו מנסה להתאבד, ההרהור שלו על בריחה מעבודת יומו מסתיים באופן 'חיובי', בהתנחמות ובחזרה אל המציאות . עוד על הקשר בין אפרים של גנסין לבין אפרים של יזהר ראו : בן- ארי, ס . יזהר , עמ' 365 - 372 . על ההתאבד ות אצל יזהר ראו להלן פרק ו . 4 מתוך עיזבונו של חיים בן דור, יליד ירושלים שנהרג בפעולת תגמול בבאלד א- שייח בראשית 1948 . על התלהבותו של בן דור מיצירת יזהר מספר חבר נוסף שדבריו פורסמו

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help