sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ומקום עלייה לרגל לאזרחים . ההערצה למשורר הלאומי התבטאה גם בכך שהבית שהתגורר בו והגינה שטיפח הופיעו על גלויות . עובדה זו סימנה כי הבית, שהיה ביתו של ביאליק וגם מוסד תרבותי, נעשה אייקון אדריכלי של התחייה הציונית . מנוחתו של ביאליק היתה מוטרדת מהמעמד הציבורי של ביתו הפרטי עד כדי כך שחודשים אחדים לפני תמוז תרצ“ד, חודש פטירתו, עבר להתגורר ברמת גן . בניין העירייה היה המרכז המנהלי של העיר : שם היו משרדו של ראש העיר ומשרדי העירייה השונים ; שם ערך ראש העיר קבלות פנים למשלחות ולאורחים רמי מעלה שביקרו בעיר . ביוני 1947 הגיעה לבניין משלחת אונסקו“פ שסיירה בארץ ישראל, לפני שהגישה את המלצותיה על סיום המנדט ועל חלוקת הארץ . בפגישה זו הציג ראש העיר ישראל רוקח את הישגיה של תל אביב כדוגמה לשלטון עצמי יהודי בארץ ישראל . בדצמבר 1952 קיבלה תל אביב את פני נשיא המדינה אז יצחק בן צבי . קבלת הפנים החגיגית נערכה בבניין העירייה . הרחבה שלפני בניין העירייה היתה מרחב ציבורי, ולמרות ממדיה המצומצמים, שימשה מעין כיכר עיר, מקום התכנסות לתושבי העיר . מתצלומים ישנים אפשר ללמוד כי במרכז הרחבה שתלו צמחים . בתחילה היתה שם גינה מרובעת עם שתילים, אחר כך הפכה לעגולה עם קקטוסים . ב- 1936 נבנתה במרכז הרחבה מזרקה . כשנכנסו לבניין העירייה מהרחבה היה צורך לעלות במדרגות, ובכך נוסחו היחסים ההייררכיים בין הרשות ובין האזרח . באירועים מיוחדים נשא ראש העיר דברים לקהל שהתכנס ברחבה מהמרפסת בחזית הבניין . לרגל חגיגות ואירועים מיוחדים קישטו את בניין העירייה בדגלים ובתאורה מיוחדת . תפקידו הייצוגי של בניין העירייה התבטא בכך שהרחבה סביבו תפקדה כ“כיכר העיר“ במרקם הטקסי של חיי העיר . בהלוויות גדולות של אנשי שם ובחגיגות נהגו להתכנס המונים ברחבה לפני הבניין וברחוב ביאליק ; מסעות הלוויה רבי-משתתפים עצרו ברחבת העירייה לפני הגיעם לבית הקברות הישן ברחוב טרומפלדור . מסע ההלוויה הראשון היה של מקס נורדאו, שהובא לקבורה בתל אביב במאי 1926 לאחר העברת עצמותיו לקבורה . בינואר 1927 עצר מסע ההלוויה של אחד העם ברחבת העירייה . ביאליק נאם אז מהמרפסת שבחזית בניין העירייה . העיתון דבר דיווח : “הרחבה לפני בית העירייה 7 לכבודוכל רחוב ביאליק היו מלאים אדם עד מחנק“ . דומה זכו גם ביאליק ב- ,1934 דיזנגוף ב- 1936 ודב הוז ב- 1940 . בחגיגות יובל העשרים של תל אביב ב- 1929 וגם ב- 1934 התכנסו ברחבה התלמידים של בתי הספר בתל אביב לפני צאתם לתהלוכות, ודיזנגוף נאם להם ממרפסת בית העירייה . תפקודה של הרחבה כ“כיכר העיר“ התבטא באירועים הגדולים שנערכו שם, אך אלה היו נדירים . בשגרה שימשה הכיכר דרך גישה לפקידי העירייה ולאזרחים שנזקקו לשירותי העירייה . תושבי הבתים הסמוכים עברו ברחבה בדרך לביתם וממנו . עוברי אורח שהיו טרודים בשגרת יומם חצו את הרחבה, שהמדרגות בה הובילו לרחובות סמוכים, כחלק ממסלולי ההליכה היום-יומית שלהם . עם פטירתו של ביאליק החל תהליך שבסופו נוצר מתחם ביאליק כמרכז תרבות ומורשת היסטורית עירונית . בתהליך היווצרותו של “מתחם התרבות“ השתנה ייעודם של בניינים שחדלו לשמש בפונקציה המקורית שלהם . ב- 1937 תרמה מניה, אלמנתו של ביאליק, את בית ביאליק לעיריית תל אביב כדי שישמש מוזאון לזכר המשורר הלאומי . פרט לפעילויות אגודת בית ביאליק, שנערכו במקום, יוחד הבית לטיפוח מורשתו של ביאליק ולהנצחתו . קהל המבקרים כלל “תינוקות של בית-רבן עם 8 ב- 2691מוריהם, אורחים מהארץ ותיירים מחוץ-לארץ“ . 9 נמסר כי מדי שנה ביקרו בבית ביאליק כ- 150 אלף איש . ב- ,1959 כשחגגה תל אביב יובל שנים להיווסדה, נפטר אריה שנקר . לאות אבל נפרשו “דגלי הלאום עטורי שחור בורדו על בניינו של המנוח ובניין עיריית תל אביב, 10 ראש העיר אז חיים לבנון נפרדהסמוכים זה לזה“ . מהמנוח בנאום שנשא על מרפסת בניין העירייה : “תל אביב נפרדת עתה מאחד מטובי בניה ובוניה, אזרח כבוד 11 אריהשל העיר ובונה כלכלתה החומרית והרוחנית“ . שנקר, שכמו ביאליק ודיזנגוף היה חשוך ילדים, הקדיש את ביתו למוזאון היסטורי של העיר תל אביב . מיקומה של עיריית תל אביב ברחבה שבקצה רחוב ביאליק היה אמור להיות זמני, אך מעבר העירייה למשכן הקבע שלה התעכב . ב- 1947 נערכה התחרות לעיצוב כיכר העיר החדשה, לימים כיכר מלכי ישראל ( כיכר רבין ) . התחרות לעיצוב בניין העירייה החדש הצמוד לכיכר נערכה ב- 1957 . העירייה עברה למשכנה החדש שבכיכר מלכי ישראל באמצע שנות השישים . לאחר שעברו משרדי העירייה לבניין החדש בכיכר מלכי ישראל הוחלט שהבניין שהתפנה ישמש בית נוער, אך בעקבות ביקורת ציבורית הוחלט להעביר לשם את המוזאון לתולדות תל אביב . בינואר 1973 הוצב ברחבה שלפני בניין העירייה הישן הפסיפס של נחום גוטמן, שתיאר את ההיסטוריה של יפו ואת בנייתה של העיר העברית הראשונה . השילוב בין מוזאון היסטורי ובין הפסיפס של גוטמן ניסח את משמעות המקום במונחים של מורשת היסטורית עירונית . הסבתם של בית ביאליק למוזאון ולספריה ושל בניין העירייה הישן למוזאון היסטורי של העיר יצרה קשר ישיר בין ההיסטוריה המקומית ובין המורשת ההיסטורית של העיר : שימור הבניינים המחיש את שימור המורשת שהם מייצגים . אך בפועל נדחק המתחם, שבאמצע שנות העשרים היה המרכז האזרחי של תל אביב, לשולי החוויה העירונית . בית ביאליק והמוזאון ההיסטורי בבניין העירייה הישן היו בתהליך דעיכה . תלמידי בתי ספר המשיכו לבקר בבית ביאליק, אך המתחם לא הצליח להפוך למוקד משיכה לתושבי העיר . המוזאון ההיסטורי בבניין העירייה חדל לתפקד ולאחר מכן נסגר, והאובייקטים שבו הועברו למוזאון ארץ ישראל . הבניין הנטוש המתין לעתיד

פורטוגלי, נילי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help