sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גלותיות בספרות העברית ׀ 13 דרך עיבוד זאת יצרה את עלילת-העל הציונית שמרבית היצירות מממשות אותה, סוטות ממנה או מתמודדות עמה . החוויות האישיות ביותר של גיבורי הסיפורת עומדות בסימנה של עלילת-על זאת . אני חוזר ומדגיש, אין זאת עלילה ספרותית בלבד : היא מטביעה את חותמה על היוצרים ועל נמעניהם . תפקידה של הספרות לא היה לקבל את עלילת-על זאת כפשוטה . היפוכם של דברים : כל כוחה יתבטא בהתמודדות מתמדת עמה ובסטייה ממנה, עד להתעלמות מודעת או בלתי מודעת, שגם היא מעשה בעל משמעות רבה . ( שם : 16 ) . שקד ראה בניגוד גלות-גאולה עיקרון שכונן את הספרות העברית כספרות לאומית ועיצב את ההיבט הפואטי, החווייתי והאידאולוגי של הטקסטים הספרותיים . עם זה, הוא הקנה לעיקרון מכונן זה די גמישות לאפשר למערכת הספרותית חירות — עלילת-העל לא היתה בעיניו אלא נקודת מוצא להתמודדות ביקורתית עם עיקרון זה ואפילו לסטייה ממנו . במילים אחרות, שקד לא טען שהמערכת הספרותית היתה מגויסת או שיש לראות בה תועמלנית של רעיון זה או אחר ; אדרבה, היא שייצרה אלטרנטיבות לעלילת-העל . המודל שהציע שקד היה אפוא מוניסטי מבחינת נקודת המוצא האידאית שלו, אך דיאלקטי מבחינת 5 הדינמיקה של העשייה הספרותית שהתגבשה בחסותו . 5 ניסוחיו של שקד דיאלקטיים הרבה יותר מניסוחים קודמים, למשל ניסוחיו של אהרון בן-אור : "ודאי קיימים יחסי תלות בין הציונות ובין הספרות שנוצרה בתקופתה, אך לא יחס שעבוד : היצירה העברית לא נעקרה על ידי הציונות מקרקע האומנות ולא נעשתה שופר תעמולתי, כלי שרת מפלגתי [ . . . ] ספרותנו החדשה היתה 'בית היוצר' לנשמת התנועה הציונית במובנה הרחב, ועל סדנה רודדו וחושלו האידיאלים הציוניים, והיא שהסיעה את אבני הגלות מעל נשמות הגולים והכשירתם לקראת מפעלים חלוציים, להתחדשותם במולדת" ( בן-אור 1958 : 6 ) . בן-אור אמנם נוקט רטוריקה שמציגה את הספרות ( במקרה זה, ספרותה של תקופת התחייה ) כאוטונומית, פרי כישרון אמנותי אישי, אבל ברור שיחסי התלות בינה ובין השיח הציוני לא אפשרו לה, על פי השקפתו, לסטות מן השיח הזה . הספרות היתה אמורה לאמץ את השיח הציוני על מעבר מגלות לגאולה במולדת ( ארץ ישראל ) , ואף להקנות לו ממד של עומק . דימויָה של היצרנות הספרותית למלאכה — לעבודת הברזל ולבנייה באבן — רק מעצים את היותה כפופה לסדר היום החלוצי הפועלי שההיסטוריוגרף רואה לנגד עיניו . אין לספרות שום אפשרות לסטות מהייעוד החברתי- תרבותי שהיא אמורה לממש . היא נעה בין שלילת הגלות לחיוב הגאולה במולדת . בהמשך הדברים שב ונדרש בן-אור לטעמו האישי של הסופר, לאפשרות חריגותו, לאינדיבידואליזם כערך תרבותי : "האינדיבידואליזם העברי לא גרס חס וחלילה בריחה מן המערכה, אלא מרד בגלות והתערות במולדת" ( שם : 8 ) .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help