sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר 9׀ הציוויליזציה — האב הוא הדמות הבולטת, שאין משפיעה ממנה, ׀ הדמות הנוכחת ביותר . נוכחותו המאיימת, המעוררת בבן חרדת סירוס, נעשית למניע אדיר בהתפתחותו הנפשית, וזו מוליכה לפתרון התסביך האדיפלי ולהשתלבות תקינה בעולם החברתי ( לחלופין, זוהי אותה הנוכחות שעל פי המודל האדיפלי מעוררת בבת קנאת פין ומוליכה לתפקודה המוגבל במרחב החברתי ולהצטמצמותה אל המרחב הביתי והמשפחתי, כך על פי פרויד ) . בה בעת, האב הוא גם הנעדר ביותר . במבט קלסי זה, האֵם היא הדמות הנוכחת נוכחות גופנית, רציפה וחושית בחיי הילד, ואילו קווי המתאר של האב נותרים מעורפלים ובלתי נתפסים, באופן המעודד את התעלותו למדרגת סמל . בעקבות פרויד מציב לאקאן את "האב הסמלי" במרכז התאוריה שלו, כדמות המשתררת הרבה מעבר למימושה הפיזי, ומתגלמת במערכת הפטריארכלית על כל היבטיה . האב נעשה למסמן הכניסה בשערי התרבות, המתבטאת ברכישת השפה ובקבלת עוּלם של החוקים החברתיים שהם, בלשונו של לאקאן, "חוק האב" . כשלעצמו, "חוק האב" אינו תלוי כלל בנוכחותו של אב ממשי, אלא באופן שבו הפונקציה של האב מסתמלת מתוך מערכות השפה והשיח . התבוננות בשדה הפסיכואנליזה מראה כי על אף המקום הדומיננטי והמכריע שניתן לאב כמייסדם של החוק, הסדר החברתי, הלשון והמשמעות — בעיקר בתאוריות המכוננות של פרויד ושל לאקאן — נראה כי חשיבותו נותרה סמלית בעיקרה . מקומו כדמות חיה ופעילה בתוך המבנה המשפחתי, כאדם הקשור בקשרי דם, נפש ורגש אל צאצאיו, כמי שאחראי לפרנסתם, חינוכם וגידולם — נותר ערטילאי וכמעט שאינו זוכה לעיסוק תאורטי . ההתפתחות והתזוזות היסודיות שחלו במוקדי העניין הפסיכואנליטיים עם המעבר מגישות פרוידיאניות אל תאוריות של יחסי אובייקט, החל במלאני קליין ודונלד ו' ויניקוט וכלה בפסיכואנליזה האינטר-סובייקטיבית בת זמננו, העמידו את האם ואת הקשר אם-ילד במרכז הדיון התאורטי, והעצימו עוד את הלָקוּנה הקשורה באב . דומה שקיומו המיוחס של האב כסמל,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help