sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פרלודים 41׀ רבים מתושבי המבורג — כך נכתב, במילים אלה ממש, בחוברת׀ המצורפת לתקליטור ) מתפרשים כחלק מן הרֵאליה החלומית של האירוע כולו, וכן העובדה המרתקת כי בחלק מן היצירות נשמע מיכלאנג'לי — לראשונה בתולדות הקלטותיו — מהמהם ומזמזם לעצמו, ואפילו שר . נגינה, גם אם במקרה הושמעה באולם, לפני קהל, היא טקס אישי, בין הנגן לעצמו, וככל טקס אחר, משמעותו העמוקה היא משמעות אישית . התעקשותו של מיכלאנג'לי לנגן לעצמו, ובעצם להיות עצמו — עם הפסנתר שלו ועם מכוון הפסנתרים שלו שליוו אותו בנדודיו, עם הכרעותיו האנטי-סוציאליות מתי לנגן ומתי לא לנגן — בעולם שהתרחק כל כך מן הזכות הטבעית למימוש העצמיוּת, היא אולי המסר ההומני של נגינת הווירטואוז החרישי הזה . אפשר שזו גם הסיבה למחלוקות שעוררה נגינתו — שהרי צלילוּת ( ובייחוד כשמתלווה אליה טכניקה מושלמת ) פירושה יהירות, ואמירת אמת אישית פירושה התנשאות, ואינטימיות פירושה כשל רגשי . קשה לזהות באופק פסנתרנוּת העתיד נגן בעל נוכחות כזאת — מובהקת ולא מזדעקת, שקטה וּוַדָאִית — שהרפרטואר שלה מצומצם מפני שהוא הולם את מידות הרגש והנפש ולא הטכניקה, המסוגלת לשלוט בכול . אבל לדברים כאלה, למרבה הצער, אין משמעות בממלכתם המתעצמת של הלאנג לאנגים, שהשכפול טבוע אפילו בשמם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help